Det här är effektivitetsrevision
Sverige har jämfört med många andra länder en väl fungerande statlig verksamhet. Trots det finns utmaningar och risk för brister. Myndigheterna behöver arbeta så effektivt som möjligt, fatta välgrundade beslut och organisera sitt arbete på ett genomtänkt sätt för att resurserna ska räcka. Effektivitetsrevisionens uppgift är att se efter om vi verkligen får ett effektivt utbyte av de statliga insatser som görs.
Robin Travis är biträdande avdelningschef för Riksrevisionens effektivitetsrevision. Här berättar han om verksamheten, om vad som utmärker effektivitetsrevision och om hur urvalet av granskningar görs.
Robin Travis, biträdande avdelningschef
Effektivitetsrevision går ut på att bedöma om resurser används effektivt, och om beslut som fattats leder till förbättringar. Till skillnad från finansiell revision, som tittar på om redovisningen stämmer och om pengar används på ett sätt som följer lagar och regler, så fokuserar effektivitetsrevisionen mer på vad vi får ut av pengarna – och om det blev som riksdagen tänkt sig.
Vi granskar effektiviteten i staten
Riksrevisionen granskar främst regeringen och de myndigheter som lyder under regeringen, men genomför även effektivitetsrevision som berör vissa statligt ägda bolag och stiftelser.
– Inom effektivitetsrevisionen granskar vi effektiviteten i staten. Vi fokuserar på hur regeringen och myndigheterna genomför de beslut som fattas av riksdagen. Det kan handla om att granska effekterna av politiska reformer, att bedöma om målen nås eller om att analysera hur väl staten utnyttjar och hushåller med sina resurser.
Vår uppgift är att hjälpa riksdagen fatta välgrundade beslut
Riksrevisionens uppgift är att ge riksdagen en så rättvisande bild som möjligt av hur regeringen styr den statliga verksamheten och hur effektiva myndigheterna är. För att kunna göra det är vårt oberoende centralt. Riksrevisionens bedömningar och rekommendationer måste vara opartiska.
– Vi är riksdagens ögon. Vi ser efter, analyserar resultat och ger rekommendationer. Men våra rekommendationer gäller bara effektiviseringar och insatser för hur målen kan nås. Vi har ingen egen åsikt om vad som behövs göras politiskt.
– Effektivitetsrevision hjälper riksdagen att fatta välgrundade politiska beslut. I det perspektivet handlar revision om att åstadkomma förbättringar. Men det är viktigt att komma ihåg att vi på Riksrevisionen inte ägnar oss åt samhällsutveckling eller ansvarsutkrävande. Vår uppgift är att ta fram faktaunderlagen. Och det är upp till riksdagen hur de vill använda resultaten av våra granskningar.
– Vi är också en del av myndigheternas lärande. Vår granskning hjälper myndigheterna att effektivisera sina verksamheter.
Våra granskningar utgår från effektivitetsproblem
Riksrevisionen fokuserar på insatser som kostar mycket pengar eller är viktiga för medborgarna, områden som är utmanande för staten att jobba med och där det finns risk för brister. I urvalet av lämpliga områden att granska behöver vi förhålla oss till riksdagens mål och ambitioner. Men målen är ofta breda och ibland abstrakta. En del av vårt arbete i och inför en granskning handlar om att konkretisera och analysera hur riksdagens mål ska tolkas, för att utfallet ska kunna mätas. Det sker ofta i dialog med de myndigheter som granskas.
– Vi verkar i en politisk kontext men vi styrs inte av den politiska dagordningen. Det är de effektivitetsproblem vi tycker är störst som sätter vår agenda. Det finns naturligtvis en övergripande riskanalys som vi utgår från. Men vi strävar alltid efter att ligga så nära verkliga problem som möjligt i valet av granskningar. För att kunna göra det krävs en omfattande omvärldsbevakning. Vi tar del av utredningar och forskningsresultat eller har direktkontakt med myndigheterna innan vi föreslår nya granskningar. Vi måste alltid kunna besvara frågan om granskningen är relevant och tillför något, om det finns en verklig risk för väsentliga brister, om tidpunkten är rätt och framförallt om den går att genomföra.
– Det är en utmaning att vi tittar på det som faktiskt redan inträffat. Det betyder till exempel att vi har svårt att granska en reform under tiden den genomförs. Men vi kan inte heller ligga för långt efter. Vi vill ju att våra iakttagelser och rekommendationer ska kunna användas och göra skillnad medan området vi granskat fortfarande går att utveckla.
Ditt förtroende för oss är viktigt
– Effektivitetsrevisionens iakttagelser och rekommendationer sammanställs och kommuniceras till riksdagen och berörda myndigheter genom granskningsrapporter. När vi publicerar rapporterna görs informationen också tillgänglig här på vår webbplats, och vi tar fram sammanfattningar och pressmeddelanden som gör det enklare för dig som medborgare att få insyn i hur staten fungerar.
– Det är viktigt att understryka att vi skriver våra rapporter för ledamöterna i riksdagen. All vår information är naturligtvis öppen även för dig att ta del av. Men vi är inte ute efter att bilda opinion till stöd för våra rekommendationer.
– Vi har förstås ett informationsansvar, som alla myndigheter och vi tycker det är viktigt att du som medborgare känner till vad vi gör inom effektivitetsrevisionen. Framför allt är det en förutsättning för vår verksamhet att vi har ditt förtroende, och att du delar vår syn på vikten av att vi i Sverige har en oberoende granskningsmyndighet som säkerhetsmekanism i den politiska styrkedjan.
Läs mer om vilka myndigheter, bolag och stiftelser vi granskar.