Försäkringskassans hantering av arbetsskadeförsäkringen
En granskning av hur Försäkringskassan hanterar arbetsskadeförsäkringen har genomförts. Granskningen visar att Försäkringskassan inte alltid hanterar försäkringen på ett effektivt sätt. Regeringen rekommenderas att överväga en förändrad utformning av ersättningen.
Sammanfattning
Arbetsskadeförsäkringen är en del av socialförsäkringen, och målet med arbetsskadeförsäkringen är att ge ett ekonomiskt skydd för personer som drabbas av arbetsskador.
Riksrevisionen har granskat om Försäkringskassan hanterar arbetsskadeförsäkringen på ett rättssäkert och effektivt sätt och funnit att så inte är fallet i vissa avseenden.
För att arbetsskadeförsäkringen ska uppnå sitt mål är det avgörande att Försäkringskassans tjänstemän har tillgång till kunskap om samband mellan arbete och skada. Försäkringskassan har inte gjort tillräckligt för att sammanställa, uppdatera och sprida kunskap om ny forskning, och regeringen har inte säkerställt att så sker.
Försäkringskassan arbetar med flera olika IT-system vid handläggningen av arbetsskadeärenden. Information överförs inte automatiskt mellan olika system, och mycket tid används därför till att föra in samma information flera gånger. Inte heller utnyttjas alla möjligheter att hämta in uppgifter elektroniskt från exempelvis sjukvården och Skatteverket. Andra brister handlar om att relevant statistik kring hur arbetsskadeförsäkringen fungerar inte tas fram eller följs upp, att efterkontroller sällan genomförs och att Försäkringskassan inte tillräckligt analyserat hur den själv kan komma tillrätta med skillnader beroende på den sökandes kön eller bostadsort.
Riksrevisionen bedömer att en ny handläggningsprocess förbättrat förutsättningarna för en rättsäker och effektiv hantering.
Arbetsskadeförsäkringen borde, som en del av socialförsäkringen, bidra till arbetslinjen, men försäkringens konstruktion gör att så inte är fallet.