Styrelser med fullt ansvar
Vid årsskiftet ändrar regeringen ledningsform för flera av våra statliga myndigheter. Styrelser med så kallat fullt ansvar blir en allt vanligare styrelseform. Riksrevisionen har granskat myndigheter som idag har styrelser med fullt ansvar och funnit att regeringen inte ger dem de befogenheter som bör följa med uppdraget.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat hur myndighetsstyrelserna fungerar och hanterar sitt ansvar samt om regeringen ger styrelserna tillräckliga förutsättningar för att ta sitt ansvar. Riksrevisionens sammanfattande slutsats är att det i vissa avseenden finns brister i hur styrelser med fullt ansvar fungerar. En del av dessa brister har sin förklaring i att regeringen inte har gett styrelserna nödvändiga förutsättningar för att ta sitt ledningsansvar. Andra brister beror på hur myndighetsledningarna själva organiserat och arbetat med sitt uppdrag. Riksrevisionen anser att den nya myndighetsförordningen är en nödvändig men inte tillräcklig förutsättning för att åtgärda de brister som framkommit i granskningen.
Granskningen visar att regeringen inte har gett styrelser med fullt ansvar de befogenheter som bör följa med ett sådant uppdrag och att styrelseledamöterna uppfattar sitt ansvar som otydligt. Granskningen visar också att regeringens val av ledningsform kan vara godtycklig.