Svenskundervisning för invandrare (sfi) – En verksamhet med okända effekter
Svenskundervisning för invandrare (sfi) har funnits sedan 1965 men det är fortfarande okänt vilka effekter undervisningen har. Det gäller exempelvis om undervisningen leder till bättre ställning på arbetsmarknaden för deltagarna.
Sammanfattning
Svenskundervisning för invandrare (sfi) är en skolform för vuxna som syftar till grundläggande kunskaper i svenska språket. En viktig målsättning med sfi är att stärka deltagarnas möjligheter att få anställning och egen inkomst.
Riksrevisionen har granskat om regeringen har utvärderat effekterna av sfi på deltagarnas ställning på arbetsmarknaden, samt förutsättningarna för att genomföra sådana effektutvärderingar.
Granskningen visar att sfi:s effekter aldrig har utvärderats, vare sig vad gäller deltagarnas ställning på arbetsmarknaden eller på andra områden. Vidare visar granskningen att sfi:s effekter inte kan utvärderas med befintlig statistik och traditionella metoder. Regeringen har inte heller skapat förutsättningar för att sådana utvärderingar ska kunna genomföras. I rapporten presenterar Riksrevisionen två förslag i syfte att främja utvärderingar av sfi:s effekter.