Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Studenternas anställningsbarhet – regeringens och högskolans insatser (RiR 2009:28)

(RiR 2009:28)

Variationerna är stora mellan olika utbildningsprogram när det gäller i vilken utsträckning studenterna får möjlighet att etablera kontakter med arbetslivet.

Sammanfattning

Riksrevisionen har granskat regeringens, Högskoleverkets samt universitets och högskolors insatser för att främja studenternas anställningsbarhet.

Enligt högskolelagen ska universitet och högskolor samverka med det omgivande samhället och informera om sin verksamhet. Ett krav på all högskoleutbildning är att den ska utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. En utgångspunkt för granskningen har varit Bolognaprocessen, där anställningsbarhet är ett av tre övergripande mål.

Riksrevisionens granskning visar att det finns stora variationer mellan olika utbildningsprogram när det gäller i vilken utsträckning studenterna under utbildningen får möjlighet att etablera kontakt med arbetslivet. Granskningen visar också att lärosätenas uppföljning av sina insatser för att främja studenternas anställningsbarhet är outvecklad och att den arbetsmarknadsrelaterade informationen till blivande studenter är otillräcklig.

Inom ramen för granskningen har fyra lärosäten granskats i särskild ordning. Dessa är Högskolan Kristianstad, Konstfack, Luleå tekniska universitet och Uppsala universitet. Dessa fallstudier presenteras i fyra separata delrapporter. Till granskningen hör även en sammanställning av Riksrevisionens enkätundersökning till samtliga lärosäten samt en studie om arbetsmarknadsrelaterad information till blivande studenter. Samtliga sex delrapporter kan laddas ned från Riksrevisionens webbplats www.riksrevisionen.se