Klassificering av kurser vid universitet och högskolor - regeringens styrning och Högskoleverkets uppföljning
Brister i regeringens styrning och Högskoleverkets uppföljning har gjort att universitet och högkolor inte alltid klassificerar likvärdiga kurser på samma sätt. Universitet och högskolor kan därför få olika ersättning för liknande kurser och konkurrerar därmed inte på lika villkor.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat konsekvenserna av regeringens styrning och Högskoleverkets uppföljning av klassificering av kurser vid universitet och högskolor. Klassificeringen är av stor betydelse för tilldelningen av resurser till lärosätenas grundutbildning.
Riksrevisionens granskning visar att lärosätena klassificerar kurser på olika sätt och utifrån olika principer samt att lärosätena över tid klassificerat kurser till utbildningsområden med högre ersättningsbelopp. Granskningen visar också att regeringen inte har gett tillräcklig vägledning till lärosätena om hur de ska klassificera kurser samt att Högskoleverkets uppföljning av lärosätenas klassificering av kurser inte varit ändamålsenlig. Enligt Riksrevisionens bedömning har regeringen och Högskolverket bidragit till att lärosätena klassificerar kurser olika och att de därmed kan få olika ersättning för likvärdiga kurser.
Riksrevisionen anser att regeringen bör se över systemet med klassificeringen av kurser för att skapa transparenta villkor för ersättning till lärosätena. Riksrevisionen rekommenderar också Högskoleverket att fortsätta med och utveckla sin uppföljning av lärosätenas klassificering av kurser.