Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Använder lärosätena resurserna effektivt? Effektivitet och produktivitet för universitet och högskolor (RiR 2011:2)

(RiR 2011:2)

En ny granskning har undersökt hur effektivt universitet och högskolor utnyttjar sina resurser samt hur lärosätenas produktivitet har utvecklats. Granskningen omfattar 30 lärosäten under åren 2004–2008.

Sammanfattning

Riksrevisionen har granskat hur effektivt universitet och högskolor utnyttjar sina resurser samt hur lärosätenas produktivitet har utvecklats. Granskningen omfattar 30 lärosäten under åren 2004–2008.

Granskningen visar att ungefär hälften av lärosätena varit fullt effektiva. Hos de övriga visar granskningen att det finns möjlighet att använda resurserna mer effektivt. För vissa lärosäten är förbättringspotentialen ganska stor, medan andra ligger nära fullt effektivt resursutnyttjande.

Orsaker till att det för vissa lärosäten går att förbättra effektiviteten i resursutnyttjandet kan vara att en hög andel studenter läser på distans eller att studenter läser fristående kurser i stället för program. Dessutom tycks lärosäten som erbjuder utbildning inom ett färre antal områden utnyttja sina resurser mer effektivt.

Granskningen visar på en positiv produktivitetsutveckling under åren 2004–2008. Produktivitetsutvecklingen har i genomsnitt varit drygt 2 procent under perioden.