Lika betyg, lika kunskap? – En uppföljning av statens styrning mot en likvärdig betygssättning i grundskolan
Betygssättningen är inte likvärdig trots att både regeringen och skolmyndigheterna arbetar för en förbättring. En granskning från Riksrevisionen visar att styrningen behöver få bättre genomslag hos de betygsättande lärarna. Skolmyndigheternas uppföljning av betygen bör användas mer effektivt.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat statens insatser för en likvärdig betygssättning i grundskolan. Undersökningar från Skolverket och Skolinspektionen visar att betygssättningen i grundskolan fortfarande inte sker på ett likvärdigt sätt. Regeringen och skolmyndigheterna har vidtagit omfattande åtgärder för att förbättra likvärdigheten. Det har ännu inte lett till tillräckliga resultat.
Ansvaret för att betygssättningen sker på ett likvärdigt sätt är delat mellan staten och kommunala eller enskilda huvudmän. Det komplicerar styrningen. Den bild som framträder i granskningen är att staten inte fullt ut använder sitt mandat att styra mot en likvärdig betygssättning. Skolverkets stödmaterial har inte fått genomslag hos de betygssättande lärarna. De nationella ämnesproven har för många syften och mål för att stödja en likvärdig betygssättning.