Grundsärskolans kunskapsuppdrag – styrning, stöd och uppföljning
Sammanfattning
Grundsärskolan är till för barn som på grund av en utvecklingsstörning eller en begåvningsmässig funktionsnedsättning inte kan nå grundskolans kunskapskrav. De ska precis som övriga elever i den svenska skolan ges möjlighet att utveckla sina kunskaper så långt det är möjligt. Utbildningen
ska så långt det är möjligt motsvara utbildningen i grundskolan och samtidigt anpassas efter grundsärskolans behov.
Riksrevisionens granskning visar att grundsärskolans behov inte har tillgodosetts tillräckligt i de statliga insatserna för att styra, stödja och följa upp grundsärskolan. Många av de insatser som Skolverket genomfört för grundsärskolan är uppskattade, men lärare i grundsärskolan har ett avsevärt mindre stöd för att bedöma elevernas kunskaper än lärare i grundskolan. Det finns också brister i uppföljningen och utvärderingen av grundsärskolan på nationell nivå. Grundsärskolan har i viss mån inte heller beaktats vid timplansförändringar, läroplansförändringar och i stödet att tolka dessa styrdokument. Det styrks av att lärare och rektorer i grundsärskolan upplever att deras elever inte räknas på samma sätt som grundskolans.
Riksrevisionen rekommenderar Skolverket att se till att lärare i grundsärskolan får ett tillräckligt stöd för att kunna bedöma elevernas kunskaper. Myndigheten bör också utveckla uppföljningen och utvärderingen av grundsärskolan och säkerställa att den tydligt beaktas i myndighetens interna
styrning. Regeringen bör utveckla redovisningen till riksdagen om grundsärskolan och se över grundsärskolans timplaner.