Skolinspektionens uppföljning av brister i skolor – ett viktigt arbete som kan förbättras
Sammanfattning
Skolinspektionen ska verka för att alla barn, elever och vuxenstuderande får tillgång till en likvärdig utbildning, genom granskning av huvudmän och verksamheter. Skolinspektionen tillsynar ett stort antal huvudmän och skolor varje år, och i många fall föreläggs huvudmännen att med eller utan vite åtgärda identifierade brister inom tidsgränser som bestäms av Skolinspektionen.
Skolinspektionens uppföljning av tillsynsbesluten är central för att säkerställa att huvudmännen vidtar tillräckliga åtgärder för rättning, och i slutändan för att myndighetens arbete faktiskt leder till en förbättrad skolverksamhet. Om uppföljningen brister kan det få till följd att effekten av tillsynen uteblir. En ändamålsenlig uppföljning bör kontrollera att de identifierade bristerna är åtgärdade och avhjälpta innan ärenden avslutas. Uppföljningen bör även vara transparent, skyndsam och likvärdig.
Riksrevisionens granskning visar att det i samtliga dessa avseenden finns brister i genomförandet. Samtidigt bör det framhållas att det finns grundligt och väl utförda uppföljningar vad gäller såväl frågan om bristerna är avhjälpta som transparensen och skyndsamheten i handläggningen.
Riksrevisionen rekommenderar Skolinspektionen att i högre grad se till att uppföljningsärenden inte avslutas förrän brister är avhjälpta. Myndigheten bör också säkerställa transparensen genom att tydliggöra att samtliga beslut ska motiveras, och även säkerställa skyndsamhet i uppföljningen genom att på ett systematiskt sätt planera in den. Slutligen bör de aktivt arbeta för att säkerställa likvärdighet i uppföljningsarbetet över avdelningarna.