Omregleringen av besiktningsmarknaden för fordon
Sammanfattning
Besiktningsmarknaden för fordon omreglerades 2010. Det blev då tillåtet för privata företag att besikta fordon. Riksdagen förväntade sig att omregleringen skulle leda till fortsatt högt ställda krav på trafiksäkerhet och miljökontroll, pressade priser, mer valfrihet för konsumenter, bättre utvecklingsmöjligheter för besiktningstekniker och att den fria konkurrensen skulle gynna entreprenörskapet.
Granskningen visar att omregleringen till viss del att lett till de resultat som riksdagen förväntade sig. Konsumenterna har fått en ökad valfrihet och tillgänglighet genom att nya besiktningsföretag har etablerats och att det finns fler besiktningsstationer. Däremot har omregleringen inte lett till pressade priser och det har inte gynnat entreprenörskapet.
Besiktningsföretagen auktoriseras av Swedac och Transportstyrelsen utövar tillsyn över besiktningsmarknaden. Granskningen finner att Transportstyrelsen inte har bedrivit en tillräcklig tillsyn, samt att Swedac i större utsträckning behöver förutsättningar för att vandelspröva alla styrelseledamöter i besiktningsföretagen och få möjlighet att ta del av uppgifter från Transportstyrelsen.
Riksrevisionen rekommenderar regeringen att ge Swedac nödvändiga förutsättningar för vandelsprövning. Riksrevisionen rekommenderar Transport styrelsen att fullfölja sitt uppdrag att utöva tillsyn över besiktningsmarknaden och att tillsammans med Swedac klargöra vilka möjligheter det finns för Swedac att ta del av uppgifter från Transportstyrelsen.