Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Alternativ tvistlösning för konsumenter

Riksrevisionen har inlett en granskning av statens insatser för att tillhandahålla ett system för alternativ tvistlösning för konsumenter.

Det är mycket vanligt med tvister mellan konsumenter och näringsidkare, till exempel när varor inte fungerar eller tjänster inte utförs enligt önskemål. Misslyckade köp leder till att konsumenter förlorar både tid och pengar, så kallad konsumentskada. Den årliga kostnaden för detta uppskattas till drygt 40 miljarder kronor.

2016 infördes lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden, som bland annat syftar till att dessa tvister ska kunna lösas utanför domstol. I Sverige finns 7 organ för alternativ tvistlösning varav Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är störst. ARN är också den enda statliga myndigheten; övriga tvistlösningsorgan är branschdrivna.

Riksrevisionen avser att granska statens insatser för att tillhandahålla ett system för alternativ tvistlösning för konsumenter.

Mer information om granskningen och tidpunkt för publicering av kommande granskningsrapport läggs ut på webbplatsen i ett senare skede.

Så genomförs Riksrevisionens granskningar

Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.