Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling

Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i september 2025.

Bakgrund

Varje år betalar stat, kommuner och regioner närmare 900 miljarder kronor för varor och tjänster genom offentlig upphandling. EU:s medlemsländer är skyldiga att vidta åtgärder för skäliga arbetsvillkor i offentliga upphandlingar, och 2017 införlivades EU:s krav i den svenska lagstiftningen.

Det kan vara komplicerat för myndigheterna att veta vilka krav som ska ställas, och dessutom är det bara en femtedel av de statliga myndigheterna som uppger att de följer upp arbetsvillkoren i upphandlade verksamheter. Sammantaget riskerar detta att leda till att offentlig sektor genom sina upphandlingar bidrar till lönedumpning och osund konkurrens på arbetsmarknaden.

Syfte

Granskningen ska svara på om upphandlande myndigheter har vidtagit effektiva åtgärder för att se till att de som utför arbetet i offentliga upphandlingar har skäliga arbetsvillkor.

Så genomförs Riksrevisionens granskningar

Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.