Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Förutsättningarna för cykeltrafik

Riksrevisionen genomför just nu en granskning av statens insatser för cykeltrafiken. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i april 2025.

Bakgrund

I Sverige cyklar i genomsnitt 936 000 personer varje dag en sträcka på 6,5 kilometer, och sett till alla resor görs drygt var åttonde resa på cykel. Forskning pekar på att det kan vara mycket samhällsekonomiskt effektivt att genomföra cykelinvesteringar.

Riksdagen har i flera sammanhang uppmärksammat cyklingens positiva sidor och har uttryckt en vilja att främja detta transportsätt tillsammans med gång- och kollektivtrafik. Trafikutskottet har lyft fram att cykeln ska vara ett attraktivt transportsätt, att det är viktigt att cykelinfrastrukturen hänger samman både lokalt och regionalt och att den behöver utformas så att den blir trafiksäker och har god framkomlighet.

Det finns dock flera indikationer på att dessa ambitioner inte omsätts i tillräckligt verkningsfulla åtgärder. Cyklingen har sannolikt minskat något de senaste åren, framför allt i glesare befolkade områden och bland barn. Vidare är cyklister kraftigt överrepresenterade vad gäller allvarliga olyckor jämfört med personbilister. Cykelinfrastrukturen har bland annat kritiserats för att ofta sakna den systemlogik som karaktäriserar vägnätet i stort, och nära hälften av olyckorna bland cyklister bedöms bero på vägarnas utformning och underhåll.

Syfte

Granskningen ska svara på om statens insatser för cykeltrafiken är effektiva.

Så genomförs Riksrevisionens granskningar

Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.