Handläggning av ärenden där den enskilde inte behärskar svenska
Riksrevisionen har inlett en granskning av handläggningen av ärenden där den enskilde inte behärskar svenska.
Svenska är huvudspråk i Sverige och ska användas i domstolar och andra myndigheter. Detta medför ett behov av att lösa de kommunikationssvårigheter som kan uppkomma när den enskilde inte kan svenska. Myndigheter är skyldiga att använda tolk om det behövs för att den enskilde ska kunna ta till vara sin rätt i kontakter med dem. Fel och brister i kommunikationen kan också bidra till längre handläggningstider och onödiga kostnader. Riksrevisionen avser att granska effektiviteten i handläggningen av ärenden där den enskilde inte behärskar svenska.
Mer information om granskningen och tidpunkt för publicering av kommande granskningsrapport läggs ut på webbplatsen i ett senare skede.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.