Hanteringen av uppgifter om ändrade förhållanden
Riksrevisionen har inlett en granskning av Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens hantering av individers skyldighet att anmäla ändrade förhållanden.
En omfattande del av de felaktiga utbetalningarna från socialförsäkringssystemen kan kopplas till ändrade förhållanden som påverkat rätten till olika ersättningar. Det handlar dels om att personer som får ersättningar inte anmäler ändrade förhållanden till Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten, dels om att myndigheterna inte omhändertar uppgifterna i tid. Riksrevisionen avser att granska om Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten har fungerande system för att hämta in och hantera uppgifter om ändrade förhållanden. Granskningen avgränsas till sjukersättning och bostadstillägg.
Mer information om granskningen och tidpunkt för publicering av kommande granskningsrapport läggs ut på webbplatsen i ett senare skede.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.