Hanteringen av uppgifter om ändrade förhållanden
Riksrevisionen genomför just nu en granskning av hanteringen av uppgifter om ändrade förhållanden. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i februari 2026.
Bakgrund
En av huvudprinciperna inom dagens socialförsäkringssystem är att den som får en ersättning ska lämna uppgifter om ändrade förhållanden som kan påverka rätten till ersättningen. Vilka uppgifter som ska lämnas beror på vilka socialförsäkringsförmåner personen har, men det kan till exempel handla om ändrade inkomster, boendekostnader eller ändrad arbetsförmåga.
Samtidigt kan det vara svårt för enskilda att förstå när de är skyldiga att anmäla ändrade förhållanden. Om det inte sker finns stor risk för felaktiga utbetalningar från socialförsäkringen. Den som då får för mycket ersättning kan bli återbetalningsskyldig, och återkraven riskerar bli mycket stora över tid.
Syfte
Granskningen ska svara på om Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten hanterar risker för felaktiga utbetalningar som beror på ändrade förhållanden effektivt. Granskningen omfattar sjukersättning och bostadstillägg.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.