Lärarlegitimationen
Riksrevisionen genomför just nu en granskning av lärarlegitimationen. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i maj 2025.
Bakgrund
Systemet med lärarlegitimation infördes 2011. Huvudregeln är att endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare får bedriva undervisning i skolan. Det övergripande målet är att alla barn ska undervisas av väl kvalificerade och lämpliga lärare och förskollärare. Systemet ska också leda till ökad attraktivitet för yrket och stärkt lärarprofession samt ökad rättssäkerhet för barn och elever.
Det finns dock flera indikationer på att systemet än så länge inte levt upp till dessa förväntningar. Till exempel är andelen obehöriga och icke-legitimerade lärare fortfarande stor inom vissa skolformer, regioner samt vid skolor med mindre gynnsamma socioekonomiska förutsättningar.
Och trots att systemet skulle hantera olämpliga och oskickliga lärare har det på senare år varit flera uppmärksammade fall med lärare som är dömda för brott eller på annat sätt är olämpliga att bedriva undervisning.
Syfte
Granskningen ska svara på om legitimationssystemet för lärare och förskollärare fungerar effektivt.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.