Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Miljöräddning till sjöss

Riksrevisionen genomför just nu en granskning av statens arbete med miljöräddning till havs. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i oktober 2025.

Bakgrund

Riskbilden för olyckor med miljökonsekvenser till sjöss har förvärrats under senare år. Detta är delvis en konsekvens av Rysslands krig mot Ukraina och det förändrade omvärldsläget. Av de fartyg som nu rör sig på Östersjön är fler än tidigare äldre fartyg med oklara ägar- och försäkringsförhållanden. Utöver den ökade risken för en oavsiktligt orsakad händelse har även risken för sabotage ökat.

Dessutom innebär klimatomställningen att komplexiteten i riskbilden ökar. Nya, mer miljövänliga, drivmedel kan ha andra egenskaper än de traditionella bunkeroljorna och därmed vara svåra att ta upp med konventionella metoder. Detta ställer ökade krav på att upptäcka och hantera olyckor med miljökonsekvenser till sjöss.

För Sverige medför den förändrade riskbilden ökade krav på den verksamhet som bedrivs inom miljöräddningstjänst. Huvudansvaret vilar på Kustbevakningen, som under flera års tid signalerat att beredskapen inte fullt ut kan upprätthållas. Kustbevakningen är dessutom beroende av en fungerande samverkan med flera andra myndigheter, däribland Sjöfartsverket och Transportstyrelsen, som också har viktiga roller i arbetet.

Syfte

Granskningen ska svara på om staten arbetar effektivt med miljöräddning till sjöss.

Så genomförs Riksrevisionens granskningar

Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.