Trafikavtal för ökad tillgänglighet mellan regioner
Riksrevisionen genomför just nu en granskning av trafikavtal för ökad tillgänglighet mellan regioner. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i mars 2026.
Bakgrund
Kollektivtrafik är i huvudsak ett ansvar för Sveriges regioner. Sedan 2011 ingår det dock i Trafikverkets uppgifter att verka för en grundläggande tillgänglighet i den interregionala kollektivtrafiken – som sker mellan regioner – om det saknas kommersiella förutsättningar. Trafikverket tecknar därför så kallade trafikavtal med privata och offentliga aktörer för tåg-, flyg- och busstrafik samt för färjetrafik till Gotland. Trafikverkets kostnader för detta är cirka 1 miljard kronor per år.
Trafikverket använder ett tillgänglighetsmått som underlag för beslut om vilka trafikavtal som ska tecknas, där Sveriges samtliga 290 kommuner analyseras. Mellan 2016 och 2023 har antalet kommuner med ”god” eller ”acceptabel” tillgänglighet minskat från 207 till 191. Under samma period har kostnaderna för trafikavtalen ökat, vilket kan indikera att Trafikverket inte får ut mesta möjliga tillgänglighet för pengarna.
Syfte
Granskningen ska svara på om statens insatser genom trafikavtal effektivt bidrar till att förbättra den grundläggande tillgängligheten i kollektivtrafiken mellan olika regioner.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.