Ivos hantering av klagomål
Riksrevisionen har inlett en granskning av Inspektionen för vård och omsorgs hantering av klagomål på hälso- och sjukvården.
Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) har bland annat ansvar för prövning av klagomål enligt patientsäkerhetslagen. Klagomålshanteringen är viktig för en effektiv tillsyn av patientsäkerheten i hälso- och sjukvården. Ivos hantering av klagomål är även viktig för att enskildas intressen ska tillgodoses. Riksrevisionen avser att granska om Ivos hantering av klagomål från enskilda på hälso- och sjukvården är effektiv.
Mer information om granskningen och tidpunkt för publicering av kommande granskningsrapport läggs ut på webbplatsen i ett senare skede.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.
Dela i sociala medier och via e-post
Kontakta oss
Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).