Statens kontorslokaler
Riksrevisionen genomför just nu en granskning av statens kontorslokaler. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i maj 2025.
Bakgrund
Statens samlade hyreskostnader för kontorslokaler uppgår till omkring 9 miljarder kronor per år. Dessutom har staten omfattande kostnader för bland annat förbättringar, renoveringar och återställande. Statens styrning av myndigheternas anskaffning och användning av lokaler har i princip varit oförändrad sedan i början av 1990-talet, då myndigheterna fick stor frihet att själva avgöra hur stor andel av anslaget som ska gå till lokalkostnader. Tanken var att detta skulle leda till högre effektivitet eftersom myndigheternas ledningar bedömdes ha bäst kännedom om verksamheternas behov.
Sedan dess har två statliga utredningar konstaterat att lokalförsörjningsreformen inte fått avsedd effekt. Den ena utredningen visade till exempel att lokalytorna per anställd inte hade sjunkit nämnvärt, och att myndigheter med kontorslokaler endast i begränsad omfattning hade minskat sina ytor och lokalkostnader. Enligt den andra utredningen föreföll lokalytan per anställd vara väsentligt större inom den offentliga sektorn än inom andra samhällssektorer.
Syfte
Granskningen ska svara på om statens användning och anskaffning av kontorslokaler är effektiv.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.
Dela i sociala medier och via e-post
Kontakta oss
Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).