Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Osäkra miljardsatsningar på minskade utsläpp från industrin

Industriklivet är ett statligt stöd till forskning och investeringar med syftet att minska klimatpåverkande utsläpp. Brister i planering, genomförande och uppföljning riskerar dock att göra satsningarna ineffektiva.

Skorstenar med rök mot en mörk himmel och björkar i förgrunden.

Industriklivet ska stödja nya och innovativa sätt att minska klimatpåverkande utsläpp inom industrin och i övriga samhället. Riksrevisionens granskning visar att Industriklivet varken har utformats eller hanterats så att det så effektivt som möjligt kan bidra till industrins klimatomställning och Sveriges klimatmål.

– Regeringens utformning av Industriklivet har inte varit tillräckligt väl genomtänkt, säger riksrevisionsdirektör Claudia Gardberg Morner.

Industriklivet var till en början ett relativt smalt stöd som riktade sig till processindustrin. Satsningen har sedan breddats två gånger utan att regeringen låtit analysera konsekvenser när det till exempel gäller förändringar av målgrupp eller vilka åtgärder som kan få stöd.

Breddningarna har bland annat medfört en överlappning gentemot Klimatklivet, ett annat stöd för klimatinvesteringar. Vissa aktörer kan därför ansöka om stöd från både Industriklivet och Klimatklivet för likvärdiga investeringar. Industriklivet ställer lägre krav på beräkningar av investeringars utsläppsminskningar än Klimatklivet, vilket enligt Riksrevisionen inte är rimligt.

Riksrevisionen konstaterar vidare att många av de åtgärder som fått stöd inom Industriklivet riskerar att inte kunna genomföras, till exempel på grund av bristande tillgång till el eller osäkerhet i tillståndsprocesser kopplade till andra miljömål.

Granskningen visar även på brister i Energimyndighetens arbete med att hantera Industriklivet. Till exempel är myndighetens sätt att samla in nödvändiga uppgifter för att kunna bedöma ansökningar ineffektivt, och innebär dessutom en risk för att sökande utan grund behandlas olika.

Energimyndigheten har heller inte säkerställt att ansökningarna är jämförbara. Sökande har själva fått bestämma hur de beräknar förväntade utsläppsminskningar, vilket lett till att flera olika metoder och avgränsningar använts. Det gör det svårt för Energimyndigheten att rangordna projekten.

– Energimyndigheten har därmed inte säkerställt att de mest effektiva projekten beviljas stöd, säger Linda Sahlén Östman, projektledare för granskningen.

Ytterligare en brist är att Energimyndigheten inte systematiskt har samlat in alla uppgifter som behövs för att kunna utvärdera projektens resultat. Det gäller framför allt utsläppsminskningar. I sin återrapportering till regeringen har Energimyndigheten i stället använt de uppgifter som de sökande angett i samband med ansökan. Dessa uppgifter är osäkra och inte jämförbara mellan projekt.

Rekommendationer i korthet

Riksrevisionen rekommenderar regeringen bland annat att överväga att förändra Industriklivets utformning. Regeringen bör även samordna styrningen av klimatomställningen. I det ingår bland annat att samordna statliga stöd till klimatinvesteringar och se till att det finns alternativa åtgärder att nå Sveriges klimatmål om de höga förväntningarna på Industriklivet inte infrias.

Energimyndigheten rekommenderas bland annat att påbörja ett konkret och kontinuerligt arbete med uppföljning och utvärdering av Industriklivet, samt se till att utveckla anpassade formulär som tydligt efterfrågar de uppgifter som behövs för att kunna göra en enhetlig prövning av ansökningarna.

Industriklivet

Industriklivet infördes 2018. Det är ett statligt stöd till utveckling och användning av ny teknik eller andra innovativa lösningar som ska minska utsläpp av växthusgaser inom industrin och i övriga samhället. Stöd kan ges till såväl forskningsprojekt som investeringar i kommersiella anläggningar. Till och med år 2023 har cirka 2,3 miljarder kronor betalats ut, och budgeten för 2024 är cirka 1,5 miljarder kronor. Energimyndigheten beslutar vilka projekt som ska beviljas stöd.