Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Arbetsrättsliga villkor i offentlig upphandling

Myndigheter ska i många av sina upphandlingar ställa krav på att de som utför arbetet har skäliga arbetsvillkor. Trots det finns uppgifter om att arbetstagare utnyttjas vid arbeten åt offentlig sektor. Riksrevisionen granskar nu myndigheternas arbete med krav på arbetsrättsliga villkor i upphandlingar.

Svartklädd städare vid städvagn i ljust lunchrum sedd bakifrån. 

– Få myndigheter följer upp de arbetsrättsliga villkoren i sina upphandlingar. Krav på skälig lön, arbetstid och semester riskerar därmed att bara bli en pappersprodukt med liten praktisk verkan, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.

Om granskningen

Bakgrund

Varje år betalar stat, kommuner och regioner närmare 900 miljarder kronor för varor och tjänster genom offentlig upphandling. EU:s medlemsländer är skyldiga att vidta åtgärder för skäliga arbetsvillkor i offentliga upphandlingar, och 2017 införlivades EU:s krav i den svenska lagstiftningen.

Det kan vara komplicerat för myndigheterna att veta vilka krav som ska ställas, och dessutom är det bara en femtedel av de statliga myndigheterna som uppger att de följer upp arbetsvillkoren i upphandlade verksamheter. Sammantaget riskerar detta att leda till att offentlig sektor genom sina upphandlingar bidrar till lönedumpning och osund konkurrens på arbetsmarknaden.

Syfte

Granskningen ska svara på om upphandlande myndigheter har vidtagit effektiva åtgärder för att se till att de som utför arbetet i offentliga upphandlingar har skäliga arbetsvillkor.

Publicering

Resultatet från granskningen kommer att sammanställas i en rapport med planerad publicering i september 2025. Observera att publiceringsdatum är preliminärt. För aktuell information om Riksrevisionens pågående granskningar, se vår publiceringskalender som uppdateras löpande.