Otydlig styrning av funktionshinderspolitiken
Nio myndigheter har ett särskilt sektorsansvar inom funktionshinderspolitiken. Riksrevisionen har granskat myndigheternas arbete och regeringens styrning på området. Granskningen visar att sektorsansvaret och regeringens strategi behöver konkretiseras.
Funktionshinderspolitiken syftar till att skapa ett mer jämlikt samhälle där alla människor har lika möjlighet att vara delaktiga. För att bidra till genomförandet av funktionshinderspolitiken har nio myndigheter fått ett särskilt sektorsansvar. Det innebär att de ska vara samlande, stödjande och pådrivande inom sina sektorer samt följa upp sin verksamhet enligt regeringens strategi.
Riksrevisionens granskning visar att sektorsansvaret har gett myndigheterna ett stärkt mandat, och att de till vissa delar arbetar effektivt med att bidra till målet för funktionshinderspolitiken.
Samtidigt tolkar, tillämpar och förhåller sig myndigheterna till sektorsansvaret på olika sätt, och några av dem har kommit betydligt längre än andra i sin roll. Riksrevisionens bedömning är att detta bland annat beror på att regeringens styrning inte har varit tillräckligt tydlig.
I granskningen konstateras också att det saknas sektorsansvariga myndigheter inom funktionshinderspolitiken för flera viktiga samhällssektorer. Det rör sig till exempel om transportfrågor, rättsväsendet, konsumentpolitik och offentlig upphandling.
– Myndigheternas sektorsansvar kan bidra till att hela samhällsområden rör sig i riktning mot de mål som regeringen tar fram. Men regeringen behöver konkretisera styrningen av sektorsansvaret, säger riksrevisionsdirektör Claudia Gardberg Morner.
2021 beslutade regeringen om en tioårig strategi för systematisk uppföljning av funktionshinderspolitiken. Strategin signalerar en ambition om att öka takten för att nå målet för funktionshinderspolitiken, men det är oklart vad som ska åstadkommas och hur myndigheterna ska bidra med sitt särskilda sektorsansvar.
Detta står i kontrast till de nationella handlingsplaner som finns i Norge, Finland och Island som innehåller en mängd konkreta åtgärder som ska genomföras i syfte att uppnå ländernas funktionshinderpolitiska målsättningar.
Även de ansvariga myndigheternas insatser behöver förbättras inom flera områden.
– Myndigheterna bör ta ställning till vad sektorsansvaret innebär för deras del och hur rollen kan utvecklas. De behöver också synliggöra sitt arbete i uppföljningar och återrapporteringar till regeringen, säger Susanne Eriksson, projektledare för granskningen.
Rekommendationer i korthet
Regeringen rekommenderas bland annat att
- se över om myndigheter för fler sektorer ska tilldelas ett sektorsansvar inom funktionshinderspolitiken
- konkretisera strategin för funktionshinderspolitiken.
De sektorsansvariga myndigheterna rekommenderas bland annat att
- ta ställning till vad sektorsansvaret innebär och hur rollen kan utvecklas
- synliggöra arbetet inom ramen för sektorsansvaret i uppföljningar och återrapporteringar till regeringen.
Sektorsansvaret i funktionshinderpolitiken
Nio statliga myndigheter har ett särskilt sektorsansvar i funktionshinderspolitiken. I det ingår bland annat att vara samlande, stödjande och pådrivande inom sina sektorer samt att följa upp sin verksamhet enligt regeringens strategi för systematisk uppföljning av funktionshinderspolitiken under 2021–2031. De sektorsansvariga myndigheterna är Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Boverket, Försäkringskassan, Kulturrådet, Post- och telestyrelsen, Riksantikvarieämbetet, Skolverket och Socialstyrelsen.
Läs mer i rapporten direkt på webben.