Skolans vetenskapliga grund
Varje år är det över en miljon barn som går i den obligatoriska skolan, till en kostnad av ungefär 151 miljarder kronor. Enligt skollagen ska verksamheten vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Riksrevisionen granskar nu statens arbete för en utbildning som lever upp till de kraven.
– De statliga skolmyndigheterna har ett stort ansvar för att de material och utvecklingsinsatser som ska stötta lärare i undervisningen håller hög kvalitet. Det är viktigt för att så många elever som möjligt ska uppnå målen för skolans verksamhet och få goda förutsättningar i sina liv, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.
Om granskningen
Bakgrund
Av skollagen framgår att ”utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Detta gäller såväl stoffet i undervisningen som skolans pedagogik.
De stora ekonomiska resurser och den omfattande tid som barn spenderar i skolan understryker vikten av att resurserna används för att nå så höga resultat som möjligt. År 2022 var den sammanlagda kostnaden för det obligatoriska skolväsendet 151 miljarder kronor. Över en miljon barn är varje år inskrivna i förskoleklass och grundskola och barnen tillbringar sammanlagt tio år i dessa skolformer.
Forskare inom olika vetenskapliga discipliner, intresseorganisationer och remissinstanser har i olika sammanhang uppmärksammat bristande vetenskaplig förankring inom skolan, och kritik har bland annat riktats mot skolmyndigheterna.
Syfte
Granskningen ska svara på om statens arbete för en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är effektivt. Granskningen fokuserar framför allt på hur skolmyndigheterna säkerställer att deras stöd och råd om skolans pedagogik har vetenskaplig förankring.
Publicering
Resultatet från granskningen kommer att sammanställas i en rapport med planerad publicering i oktober 2025. Observera att publiceringsdatum är preliminärt. För aktuell information om Riksrevisionens pågående granskningar, se vår publiceringskalender som uppdateras löpande.