Handläggning av ärenden där den enskilde inte behärskar svenska
När myndigheter har ärenden som rör personer som inte behärskar svenska uppstår en språkbarriär som kan leda till bristande effektivitet, rättssäkerhet och likabehandling. Riksrevisionen genomför nu en granskning av hur Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket hanterar dessa utmaningar.

– Den enskilde har rätt att förstå och göra sig förstådd, och myndigheterna har en skyldighet att utreda ärendet i tillräcklig omfattning. Samtidigt finns krav på enkel, snabb och kostnadseffektiv handläggning. Det är viktigt att myndigheterna kan hantera dessa avvägningar, säger riksrevisor Christina Gellerbrant Hagberg.
Om granskningen
Bakgrund
Svenska är huvudspråk i Sverige och ska användas i domstolar och andra myndigheter. Detta medför ett behov av att lösa de kommunikationssvårigheter som kan uppkomma när den enskilde inte kan svenska.
Granskningen omfattar Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Dessa myndigheter hanterar många olika typer av ärenden med komplexa regelverk. Personer som har ärenden hos någon av myndigheterna behöver ofta få regelverket förklarat. Om personen då inte behärskar svenska ställs kraven på myndigheten på sin spets, både vad gäller serviceskyldighet och utredningsskyldighet. Det är en grundläggande fråga om rättssäkerhet att den enskilde kan göra sig förstådd och ha insyn i handläggningen. Att handläggaren förstår den enskildes framställan och de underlag som kommer in i ärendet är också en förutsättning för kvalitet och effektivitet. Om myndigheterna inte på ett effektivt sätt kan överbrygga språkhindret finns en risk att beslut fattas på felaktig grund. Det riskerar också att leda till längre handläggningstider, ineffektiv ärendehandläggning och höjda kostnader.
Enligt Konstitutionsutskottet är det viktigt att personer som inte behärskar svenska får tillgång till tolkning och översättning i den mån som bedöms rimlig. Hur sådana rimlighetsbedömningar görs och i vilken utsträckning myndigheter använder sig av tolk, översättare eller andra hjälpmedel varierar.
Syfte
Granskningen ska svara på om Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket har en effektiv handläggning av ärenden där den enskilde inte behärskar svenska.
Publicering
Resultatet från granskningen kommer att sammanställas i en rapport med planerad publicering i januari 2026. Observera att publiceringsdatum är preliminärt. För aktuell information om Riksrevisionens pågående granskningar, se vår publiceringskalender som uppdateras löpande.