Riksrevisionen logotype
Riksrevisionen logotype

Ineffektiv resursanvändning inom Polisens forensiska organisation

Riksrevisionens senaste granskning visar att resursanvändningen inom Polisens forensiska organisation är ineffektiv, och att detta försvårar arbetet med att klara upp brott. Framför allt är det långa handläggningstider och brister i ärendehanterings­systemen som ger upphov till ineffektivitet, men brister finns även på andra områden.

Hand som borstar fram handavtryck.

Foto: Zoka74 – Stock.adobe.com

Forensik, som i dagligt tal kallas för kriminalteknik, innebär att spår samlas in och analyseras för att säkra teknisk bevisning som kan användas för att lösa brott. Riksrevisionen har granskat om Polisens forensiska organisation bidrar till brottsupp­klaring på ett effektivt sätt. Granskningen visar att det forensiska arbetet anses hålla hög kvalitet, men att resursanvändningen är ineffektiv.

– Framför allt är det långa handläggningstider som utgör ett problem. Ibland avstår Polisens utredare till och med från att skicka in spår för analys eftersom det tar så lång tid att få svar, säger riksrevisor Stefan Lundgren.

Riksrevisionen konstaterar att de långa handläggningstiderna för forensiska undersökningar främst beror på brister i beställningsprocessen.

– Beställningsformuläret anses vara svårt att fylla i. Det blir ofta fel i beställningarna, som tar tid för både beställare och forensiker att rätta till. Dessutom avbeställs inte alltid forensiska undersökningar som inte längre behövs, till exempel när ett ärende läggs ned, säger projektledare Per Dackenberg.

Rapporten pekar också på att brister i Polisens ärendehanteringssystem orsakar ineffektivitet i den forensiska verksamheten.

– De fyra olika system som myndigheten använder har svårt att kommunicera med varandra, vilket innebär att personalen måste föra över mycket information manuellt. Det leder till omfattande merarbete och ökar risken för felregistreringar, säger projektledaren Per Dackenberg.

Riksrevisionen rekommenderar Polismyndigheten bland annat att säkerställa att:

  • rutinerna för att beställa forensiska undersökningar ses över,
  • forensiskt kunnig personal kvalitetssäkrar alla beställningar av forensiska undersökningar,
  • ärendehanteringssystemen kopplas samman så att uppgifter överförs automatiskt, samt att
  • forensiska analysbesked och sakkunnigutlåtanden skrivs så att de enkelt kan förstås även av personer utan forensisk sakkunskap.

Riksrevisionen rekommenderar dessutom Åklagarmyndigheten att säkerställa att beställda analyser från Nationellt forensiskt centrum avbeställs när analyserna inte längre behövs, till exempel när ett ärende läggs ned.

Presskontakt: Olle Castelius, tel: 08-5171 40 04.

Uppdaterad: 30 januari 2018

Kontakta OSS

Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Läs mer om behandling av personuppgifter

Vad handlar din fråga om?
Flerval