Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.
Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.

Riksrevisionen granskar myndigheters service till enskilda som inte använder digitala tjänster

Regeringen har bedömt att digitala kanaler ska vara förstahandsval i den offentliga förvaltningens kontakter med privatpersoner och företag. Detta passar dock inte alla. Riksrevisionen granskar nu hur myndigheterna säkerställer en effektiv och likvärdig service till personer och företag som inte kan eller vill använda digitala kanaler i sina kontakter med dem.

Man i callcenter.

Foto: Caiaimage

Riksrevisor Helena Lindberg, porträtt.

– Digitaliseringen har många fördelar men innebär också risker, till exempel att människor som inte använder myndigheters digitala tjänster får sämre service. Vi undersöker nu om myndigheterna arbetar på ett bra sätt för att alla ska få en god service, säger riksrevisor Helena Lindberg.

Om granskningen

Bakgrund

Regeringen har högt ställda mål för digitaliseringen av den offentliga förvaltningen: en enklare vardag för medborgare, en öppnare förvaltning som stöder innovation och delaktighet samt högre kvalitet och effektivitet i verksamheten. Regeringen har bedömt att digitalt ska vara förstahandsval i den offentliga förvaltningens verksamhet och i kontakter med privatpersoner och företag. Det innebär att den offentliga förvaltningen, när det är lämpligt, ska välja digitala lösningar vid utformningen av sin verksamhet.

Men inte alla medborgare kan, eller vill, ta del av samhällstjänster via digitala kanaler. När myndigheterna satsar på digitalisering av sina tjänster uppstår en risk för bristande likvärdighet i den service som erbjuds användare digitalt jämfört med i andra kanaler. En tidigare studie visar till exempel att arbetssökande som inte använder Arbetsförmedlingens digitala tjänster i vissa fall får sämre stöd.

Syfte

Granskningen kommer att undersöka om myndigheterna arbetar ändamålsenligt för att säkerställa att effektiv och likvärdig service ges till enskilda som inte kan eller vill använda myndighetens digitala kanaler.

Publicering

Resultatet av granskningen kommer att sammanställas i en rapport med planerad publicering i mars 2021. Observera att tidpunkt för publicering är preliminär. För aktuella uppgifter, se vår publiceringskalender som uppdateras löpande.

Publiceringskalendern

Presskontakt: Olle Castelius, tel: 08-5171 40 04.

Uppdaterad: 11 juni 2020

Kontakta OSS

Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Läs mer om behandling av personuppgifter

Vad handlar din fråga om?
Vad handlar din fråga om?