Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.
Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.

Riksrevisionen granskar Konsumentverkets tillsyn

Digitalisering och ökad internationell konkurrens har förändrat flera konsumentmarknader i grunden. Alltmer komplexa marknader ökar risken för att konsumenter ska råka illa ut. Riksrevisionen granskar nu Konsumentverkets tillsyn.

Två personer sitter vid en dator, den ena håller ett kreditkort i handen.

Foto: Maskot

Vilseledande marknadsföring, påträngande affärsmetoder och oskäliga avtalsvillkor – som konsumenter utsätts vi dagligen för en lång rad risker när företag inte lever upp till den konsumenträttsliga lagstiftningen.

Mycket tyder på att konsumentproblemen i samhället växer: 2018 ökade anmälningarna till Konsumentverket med 22 procent, 2019 med 31 procent och 2020 med 27 procent. Ingen vet hur stort mörkertalet är, de mest utsatta konsumentgrupperna kan vara de minst anmälningsbenägna.

Riksrevisor Helena Lindberg, porträtt.

– Vi vill alla ha väl fungerande konsumentmarknader där det går att lita på att företagen följer lagar och regler. Konsumentverkets tillsyn behöver därför vara både träffsäker och effektiv, säger riksrevisor Helena Lindberg.

Om granskningen

Bakgrund

Flera konsumentmarknader är under snabb omvandling, bland annat på grund av digitalisering och växande internationell konkurrens. Det erbjuder nya möjligheter för konsumenterna men även större utmaningar, till exempel en förhöjd risk för att fastna i oönskade avtal som är svåra att säga upp. Marknadsföring i digitala kanaler och personaliserad marknadsföring gör det enklare för oseriösa aktörer att snabbt nå ut med otillbörlig marknadsföring till stora mängder konsumenter. Affärsmetoderna kan vara påträngande, och avtalsvillkoren otydliga. Allt komplexare marknader riskerar att ytterligare öka konsumenternas informationsunderläge. Utsatta grupper av konsumenter löper störst risk att lida skada.

Konsumentverket är förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor och har ansvar för att utöva tillsyn enligt de konsumentskyddande reglerna inom myndighetens ansvarsområde. Uppgiften är komplex, omfattande och styrs av ett stort antal lagar.

Syfte

Granskningen ska svara på om Konsumentverkets tillsyn av näringsidkares marknadsföring och avtalsvillkor är ändamålsenlig och effektiv.

Publicering

Resultatet från granskningen kommer att sammanställas i en rapport med planerad publicering i maj 2022. Observera att publiceringsdatum är preliminärt. För aktuell information om Riksrevisionens pågående granskningar, se vår publiceringskalender som uppdateras löpande.

Publiceringskalendern

Presskontakt: Olle Castelius, tel: 08-5171 40 04.

Uppdaterad: 06 oktober 2021

Kontakta OSS

Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Läs mer om behandling av personuppgifter

Vad handlar din fråga om?
Vad handlar din fråga om?