Riksrevisionen granskar reduktionsplikten
Reduktionsplikten innebär att drivmedelsbolagen är skyldiga att blanda ut bensin och diesel med biodrivmedel, till exempel etanol eller så kallad biodiesel. Riksrevisionen granskar nu om reduktionsplikten effektivt bidrar till uppfyllelsen av Sveriges klimatmål.

Foto: Maskot

– Granskningen kommer bland annat att undersöka om reduktionspliktens kostnader är rimliga i förhållande till andra sätt att bidra till målen om minskade utsläpp av växthusgas, säger riksrevisor Helena Lindberg.
Om granskningen
Bakgrund
Reduktionsplikten infördes 2018 och innebär en skyldighet för drivmedelsbolag att minska utsläppen av växthusgaser från bensin och diesel genom att blanda i biodrivmedel. Syftet är att bidra till transportsektorns klimatmål om att minska växthusgasutsläppen från inrikes transporter (utom luftfart) med 70 procent mellan 2010 och 2030.
Det finns dock en rad frågetecken kring reduktionspliktens effektivitet som styrmedel. Det handlar bland annat om osäkerheter om reduktionspliktens påverkan på drivmedelspriserna vid pump, tillgången på biodrivmedel och relationen till EU:s styrning på klimatområdet.
Syfte
Granskningen ska undersöka om reduktionsplikten bidrar till de klimatpolitiska målen på ett effektivt sätt.
Publicering
Resultatet från granskningen kommer att sammanställas i en rapport med planerad publicering i juni 2023. Observera att publiceringsdatum är preliminärt. För aktuell information om Riksrevisionens pågående granskningar, se vår publiceringskalender som uppdateras löpande.
Presskontakt: Olle Castelius, tel: 08-5171 40 04.
Dela i sociala medier och via e-post
Kontakta OSS
Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).