Vem styr den elektroniska förvaltningen?
Regeringens styrning av myndigheternas arbete med att införa elektronisk förvaltning har varit otydlig. Bättre förutsättningar för myndigheternas utveckling av e-tjänster behövs.
Sammanfattning
Den elektroniska förvaltningen ska präglas av bättre service för medborgare och företag, högre kostnadseffektivitet hos myndigheterna samt bibehållen rättssäkerhet.
Riksrevisionen har granskat regeringens styrning för att uppnå dessa mål. Regeringen har valt att låta myndigheterna agera mycket självständigt beträffande vilka elektroniska tjänster som ska utvecklas. Granskningen visar dock att problem har uppstått som hotar reformens syfte. Elektroniska tjänster som i första hand medför nytta för medborgare och företag har inte prioriterats, utan myndigheterna har främst satsat på enklare informationstjänster som ger ökad intern kostnadseffektivt. Avancerade interaktiva e-tjänster är fortfarande relativt ovanliga.
Granskningen visar också att myndigheternas problem med e-posthanteringen kan medföra att rättssäkerheten sätts i fara. Riksrevisionen anser att riksdagen fått mycket begränsad information från regeringen beträffande den faktiska utvecklingen av e-förvaltningen.