Konsumentskyddet inom det finansiella området – fungerar tillsynen?
Riksrevisionen har granskat de ansvariga myndigheternas tillsyn för att säkerställa konsumentskyddet inom det finansiella området. Riksrevisionens granskning visar bland annat att tillsynen varit eftersatt på väsentliga och riskutsatta områden.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat hur konsumentskyddet, främst tillsynen, inom det finansiella området fungerar. Ansvaret för tillsynen är delat mellan Konsumentverket och Finansinspektionen.
Skyddet är motiverat av konsumenternas underläge och de stora ekonomiska värden det handlar om. I dag sparar 94 procent av svenska folket i fonder. Försäkringsbolagen förvaltade år 2005 cirka 2 220 miljarder kronor för försäkringstagarnas räkning, och bankernas inlåning från hushållen var 631 miljarder kronor.
Riksrevisionens granskning, som avser åren 2000–2005, visar bland annat att Konsumentverkets och Finansinspektionens tillsyn varit begränsad på väsentliga och riskutsatta områden för konsumenterna. Konsumentverkets tillsyn har resulterat i få prejudicerande rättsfall. Finansinspektionen har varit för försiktig med att använda sina sanktionsmedel. Regeringen och myndigheterna har inte tagit sitt ansvar och följt upp tillsynens resultat och effekter.