Socialstyrelsen och de nationella kvalitetsregistren inom hälso- och sjukvården
Riksrevisionen har granskat Socialstyrelsens hantering av de nationella kvalitetsregistren inom hälso- och sjukvården. Dagens modell för att följa behandlingsmetoder ger ingen överblick eftersom viktiga delar av vården inte omfattas, inrapporteringen är frivillig och datakvaliteten är oklar.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat Socialstyrelsens hantering av de 57 nationella kvalitetsregistren inom hälso- och sjukvården. Registren innehåller individbundna data om patienters diagnoser, behandlingsåtgärder samt resultat av behandling. Syftet med registren är att bidra till utveckling av vårdens kvalitet samt till utjämnande av de skillnader som finns i vårdkvalitet och säkerhet mellan olika vårdgivare i landet.
De nationella kvalitetsregistren ägs och förvaltas av landstingen och mottar finansiellt stöd från staten via Dagmaröverenskommelsen. Socialstyrelsen beslutar om medelstilldelning tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting. Socialstyrelsen ansvarar också för granskning och återrapportering av registrens kvalitet och utveckling till regeringen.
Riksrevisionen anser att Socialstyrelsen har brustit i ansvaret att granska registrens kvalitet och att myndigheten inte lämnat en rättvisande bild av registren till regeringen. Granskningen visar också att flera register fått finansiellt stöd utan att kraven för stöd varit uppfyllda.