Statens insatser vid anmälningar av vårdskador
Patienter saknar kunskap om vart man ska vända sig och vad det innebär att anmäla en vårdskada. Patienter som vänt sig till fel instans blir inte hänvisade rätt. Det visar en ny granskning om hur Socialstyrelsen och Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) hanterar anmälningar av vårdskador.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat statens insatser vid anmälningar av vårdskador. De granskade myndigheterna är regeringen, Socialstyrelsen och Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN).
Granskningen visar att patientens ställning vid anmälningar av vårdskador är svag samt att det är alltför svårt för patienter att vara part i anmälningsärendet i HSAN. Dessutom saknar över 90 procent av medborgarna kunskap om vart de ska vända sig om de råkar ut för en vårdskada. Många patienter kommer inte till tals vid så kallade lex Maria-anmälningar. Vårdens anmälningar prioriteras framför patientens i det förebyggande arbetet. Riksrevisionen konstaterar att dagens statliga system för anmälningar av vårdskador inte skapar förtroende hos patienter.