Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Regler och rutiner för indirekt sponsring – tillräckligt för att säkerställa SVT:s oberoende?

(RiR 2008:6)

Reglerna om indirekt sponsring och SVT:s tillämpning av dessa har ifrågasatts i den allmänna debatten. Riksrevisionen har granskat styrning och kontroll av indirekt sponsring i SVT. Granskningen har inte gett några indikationer på otillbörlig indirekt sponsring. .

Sammanfattning

Riksrevisionen har granskat styrning och kontroll av indirekt sponsring i Sveriges television (SVT). Indirekt sponsring kallas det när SVT köper rätten att visa ett program från ett produktionsbolag som har fått sponsringsbidrag för programmet. Indirekt sponsring medför en risk för påverkan på innehållet i programmet. Det kan handla om att ett budskap framhävs eller att en vara exponeras på ett otillåtet sätt.

Granskningen har inte indikerat några väsentliga brister i styrningen och kontrollen av indirekt sponsring. SVT:s publicistiska kontroll är avgörande för skyddet av SVT:s oberoende och baseras på centrala verksamhetsvillkor från riksdagen och regeringen. Villkoren rör oberoende, opartiskhet och saklighet samt otillbörligt kommersiellt gynnande.

Riksrevisionen rekommenderar regeringen att pröva behovet och nyttan av reglerna som anger att SVT måste köpa indirekt sponsrade program till marknadspris. Dessa regler tillför inte något ytterligare skydd utöver det som de centrala villkoren för verksamheten redan ger.