Skyddet för farligt gods
Det finns flera allvarliga brister i hur samhället skyddar farligt gods mot terrorism och andra brottsliga handlingar. Ansvariga myndigheter har bristande kunskap om vilka hotbilder som finns mot transporter av till exempel explosiva, frätande och brandfarliga ämnen.
Sammanfattning
Att utnyttja transporter av farligt gods, såsom explosiva eller giftiga ämnen, framstår som ett relativt enkelt sätt för terrorister att orsaka stor skada. Riksrevisionen har därför granskat om regeringen och de ansvariga myndigheterna har sett till att transporter av farligt gods har ett godtagbart skydd mot sådana hot. Internationell och svensk lagstiftning samt organisation för att hantera brottsliga handlingar mot farligt gods har funnits i några år, medan regler och andra förutsättningar för att förhindra olyckor med farligt gods har funnits och utvecklats sedan lång tid tillbaka.
Granskningen visar att regleringen och myndigheternas tillsyn och organisation för skyddet av farligt gods brister i flera avseenden. Det finns också stora olikheter och varierande brister i skyddet beroende på om det farliga godset hanteras på flygplatser, i hamnar, vid godsterminaler eller på rangerbangårdar. Trots att brottsliga handlingar riktade mot farligt gods pekats ut som ett mycket allvarligt hot beaktas detta inte särskilt i myndigheternas risk- och sårbarhetsanalyser. Tillsynen av skydd mot brottsliga handlingar riktade mot farligt gods har dessutom en mycket begränsad omfattning. Riksrevisionens samlade bedömning är att regeringen och de ansvariga myndigheterna inte till alla delar sett till att farligt gods skyddas på ett godtagbart sätt.