Riksrevisionen logotype, länk till startsidan.

Resursstyrning i högskolans grundutbildning

(RiR 2009:25)

Riksrevisionens granskning av tre universitet visar att ledningarna kan utveckla sin redovisning av grundutbildningens resursanvändning. Förbättrad kostnadsredovisning och uppföljning av utbildningar på lärosätesnivå skulle ge viktig information inför ledningens prioriteringar av tillgängliga resurser.

Sammanfattning

Riksrevisionen har granskat processer för en effektiv resursstyrning av grundutbildningen vid universiteten i Göteborg, Karlstad och Umeå.

Granskningen visar att de tre lärosätenas kunskap om kostnader och resursanvändning behöver utvecklas. Förbättrad kunskap krävs för lärosätesledningens förmåga att effektivt fördela resurser. Dessutom skulle det stärka ledningens möjlighet att säkerställa ett utbildningsutbud i linje med lärosätets övergripande strategier.

Riksrevisionen har i granskningen även undersökt intäkter, kostnader och undervisningsinsats för nio utbildningar. Resultatet synliggör stora skillnader mellan ämnen och mellan lärosäten. Riksrevisionens undersökning visar på en metod för att sammanställa information om hur mycket utbildning studenterna får för pengarna.

Riksrevisionen rekommenderar lärosätena att stärka sin resursstyrning genom utvecklad kostnadsredovisning och uppföljning.