Brottsutsatt – Myndigheternas hantering av ekonomisk kompensation på grund av brott (RiR 2011:18)
Brottsutsatta måste själva vara drivande för att få ut sitt skadestånd, vilket alla inte orkar. Myndigheterna bör förenkla administrationen och förbättra informationen för att underlätta för de som utsatts för brott. Det visar en granskning från Riksrevisionen.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat hur ansvariga myndigheter hanterar ekonomisk kompensation till personer som utsatts för brott och hur regeringen styr denna verksamhet. Granskningen har skett utifrån de brottsutsattas perspektiv.
För en person som blivit utsatt för ett brott är det viktigt att få upprättelse. En viktig del i upprättelsen är det skadestånd som domstolen kan döma ut för den skada och eventuella kränkning brottet har medfört. Hanteringen av brottsskadestånd är en vanligt förekommande uppgift för myndigheterna i rättskedjan. Sedan länge är det känt att systemet för att få ersättning är komplext och kräver att den brottsutsatta själv är aktiv i stora delar av processen.
Regeringen och myndigheterna har inte gjort tillräckligt för att säkerställa en effektiv hantering av brottsskadestånd. Polisens och åklagarnas insatser varierar. Processen efter att skadestånd dömts ut upplevs som komplicerad med många moment och de brottsutsatta får inte tillräckligt med information och stöd och hjälp under processen. Regeringen följer inte upp hur systemet fungerar, till exempel hur många skadestånd som döms ut och hur många brottsutsatta som verkligen får ut sina skadestånd. Detta innebär att regeringen saknar underlag för styrning och förbättringar av systemet.