IT inom statsförvaltningen – har myndigheterna på ett rimligt sätt prövat frågan om outsourcing bidrar till ökad effektivitet?
Varje år kostar IT i statliga myndigheter och bolag skattebetalarna uppskattningsvis 20–25 miljarder kronor. En myndighetsledning är enligt myndighetsförordningen skyldig att eftersträva hög effektivitet i verksamheten. En ny granskning har undersökt om myndigheterna gjort rimliga prövningar om de själva ska producera den IT-kapacitet myndigheten behöver eller om de ska outsourca hela eller delar av den.
Sammanfattning
Varje år kostar IT i statliga myndigheter och bolag skattebetalarna uppskattningsvis 20–25 miljarder kronor. En myndighetsledning är enligt myndighetsförordningen skyldig att eftersträva hög effektivitet i verksamheten. Outsourcing kan vara ett sätt att effektivisera IT-verksamheten.
Riksrevisionen har granskat om myndigheterna gjort rimliga prövningar om de själva ska producera den IT-kapacitet myndigheten behöver eller om de ska outsourca hela eller delar av den.
Riksrevisionens samlade bedömning är att de flesta myndigheter inte har gjort rimliga prövningar rörande sourcingfrågan. Riksrevisionens granskning pekar också på att många myndigheter saknar tillräcklig beställarkompetens för att kunna göra prövningar. Det finns därför bland annat ett behov av bättre vägledningar och erfarenhetsutbyte, så att myndigheterna inte alltid behöver börja från början när sourcingfrågor ska prövas.