It-stödet i rättskedjan
Trots många års arbete för att modernisera it-stödet i rättskedjan finns fortfarande stora brister. Granskningen visar att regeringen inte har gett myndigheterna tillräckliga förutsättningar för att driva arbetet. Myndigheterna behöver i sin tur förbättra styrningen och samverka i högre utsträckning.
Sammanfattning
Rättsväsendets myndigheter har sedan många år väl kända brister i it-stödet. Regeringens mål har sedan 15 år varit att skapa en bättre informationsförsörjning för ett effektivare ärendeflöde i rättskedjan och brottmålsprocessen, men få konkreta resultat har hittills uppnåtts. Kostnaderna för it-verksamheten är betydande, cirka 2,26 miljarder kronor 2011, och ökar varje år. Det är angeläget att få ned kostnader för gamla system och it-stöd för att kunna utveckla nya.
Riksrevisionens slutsats av granskningen av it-stödet i rättskedjan är att regeringen och myndigheterna samlat, trots vissa tydliga förbättringar och insatser, ännu inte skapat tillräckliga förutsättningar för att utveckla ett effektivt it-stöd. Regeringen har ingen långsiktig planering för arbetet. Det finns en risk att myndigheternas angelägna insatser inte påbörjas eller genomförs i tid, vilket kan leda till ökade kostnader och att nytt it-stöd inte utvecklas i den takt som krävs. Flera kritiska it-projekt på myndigheterna är försenade och fördyrade. Det finns därför behov av bättre styrning av it-verksamheten och en ökad samverkan mellan myndigheterna.