Statliga myndigheters tjänsteexport (RiR 2011:24)
Styrningen av den svenska tjänsteexporten är otydlig. Bristerna i målformulering, uppföljning och insyn leder till att det inte finns någon korrekt bild av omfattningen av den totala tjänsteexporten. Dessutom får det ineffektiva resursutnyttjandet konsekvensen att riksdagens intention med tjänsteexportverksamheten inte uppnås.
Sammanfattning
Riksrevisionen har granskat statliga myndigheters tjänsteexport. Enligt Ekonomistyrningsverkets (ESV) definition är tjänsteexport prestationer utförda inom eller utom landet för utländsk mottagare. Enligt ESV uppgick myndigheters tjänsteexport under 2009 till cirka 700 miljoner kronor. Granskningen omfattar 28 myndigheter.
Riksrevisionen konstaterar att styrningen av tjänsteexporten är otydlig. Riksdagen uppmuntrar tjänsteexport, men tydliga mål med verksamheten saknas. I många fall görs ingen uppföljning av tjänsteexporten och resultatet av verksamheten är därmed oklart. Tjänsteexportens omfattning är dessutom okänd på grund av ofullständig återrapportering. Det är därför inte möjligt för regeringen och riksdagen att få en korrekt bild av myndigheternas tjänsteexportverksamhet.
Bristfällig styrning av tjänsteexporten har lett till att myndigheter kan göra lite som de själva vill. Det gäller exempelvis prissättningen av tjänsteexporten, vilket kan leda till ineffektivt resursutnyttjande. Riksdagen har uttryckt att tjänsteexporten ska bedrivas till full kostnadstäckning, vara begränsad till myndigheters unika kompetens samt inte konkurrera med inhemska privata aktörer. Med nuvarande styrning är efterlevnaden av detta dock omöjlig att säkerställa.