Vem tar ansvar? – Statens tillsyn av information på tjänstepensionsmarknaden (RiR 2012:16)
Varken regeringen, Finansinspektionen eller Konsumentverket tar ansvar för tillsynen av informationen om tjänstepensionen. Många konsumenter har svårt att förstå informationen och har därmed inte möjlighet att göra medvetna val.
Sammanfattning
Tjänstepensionen berör många människor och har stor betydelse för den slutliga pensionen. Inom tjänstepensionssystemet har spararna möjlighet att välja förvaltare och typ av tjänstepension. För att spararna ska kunna göra medvetna val krävs kännedom om avgifter och andra faktorer som påverkar tjänstepensionen. Information om dessa faktorer skickas ut till konsumenter av bland andra livförsäkringsföretag.
Riksrevisionen har granskat den statliga tillsynen på tjänstepensionsmarknaden. Finansinspektionen och Konsumentverket ska genom en effektiv tillsyn verka för att konsumenterna ska kunna göra medvetna val inom tjänstepensionssystemet.
Granskningen visar att konsumenterna inte får tillräcklig information för att kunna göra medvetna val. Vidare framställs informationen på ett sätt som gör att den är svår att förstå. Varken Finansinspektionen eller Konsumentverket har inom ramen för sin tillsyn vidtagit tillräckliga åtgärder för att förbättra situationen för konsumenterna. Finansinspektionen har prioriterat tillsyn av finansiell stabilitet framför tillsyn av konsumentinformation. Konsumentverket har prioriterat andra marknader trots att tjänstepensionen har stor betydelse för konsumenten. Riksrevisionen bedömer sammantaget att myndigheternas tillsyn är otillräcklig.
Riksrevisionen rekommenderar regeringen att vidta åtgärder för att myndigheterna ska ta sitt tillsynsansvar på området. Bägge myndigheter rekommenderas att öka sin tillsyn av konsumentinformation på tjänstepensionsmarknaden.