På väg ut i världen – statens främjandeinsatser för export (RiR 2013:10)
Statliga insatser för att främja företags export ska vara anpassade till företagens behov. Riksrevisionens granskning visar att företagen tycker det är svårt att hitta rätt bland insatserna och att de inte alltid är nöjda med hur de genomförs. Regeringen bör styra verksamheten på ett mer samordnat sätt så att insatserna kan få bättre effekt.
Sammanfattning
Staten tillhandahåller en rad insatser för att bidra till att fler företag, främst små och medelstora, kan hävda sig på internationella marknader. Utgångspunkten för insatserna är att de ska utgå från företagens behov av stöd och samtidigt vara samhällsekonomiskt nyttiga.
Riksrevisionen har granskat om de statliga insatserna för att främja företags förmåga till export är effektiva och organiserade utifrån företagens behov. Granskningen visar att de insatser som erbjuds företagen inte är tillräckligt synliga och att de tydligare behöver anpassas utifrån företagens efterfrågan. Vidare konstateras att Regeringskansliets arbete inte är tillräckligt synkroniserat och att det inte alltid är tydligt för aktörerna varför och hur de ska samverka. Dessutom saknas uppföljningsbara mål för verksamheten samtidigt som det är oklart vilka effekter insatserna ger.
Riksrevisionens bedömning är att regeringen kan förbättra förutsättningarna för Exportrådet (numera Business Sweden), Tillväxtverket och Almi att bedriva en effektiv verksamhet. Bland annat bör regeringen analysera hur väl insatserna motsvarar företagens behov samt anpassa utbudet så att företagens efterfrågan möts. Regeringen bör vidare samordna de statliga aktörernas uppdrag så att de kompletterar varandra och förtydliga kraven på aktörerna att genomföra kvalificerade utvärderingar av verksamheten. Aktörerna bör förbättra sina utvärderingsrutiner och analysera om insatserna har rätt utformning.