Statens kunskapsspridning till skolan (RiR 2013:11)
Skolverkets spridning av kunskap till lärare och rektorer möter till stor del deras behov, men kan bli bättre. Det material som skickas ut till skolorna behöver till exempel bli mer tillgängligt och användbart. Regeringens styrning av Skolverket bör bli mindre detaljerad och mer strategisk.
Sammanfattning
Utbildningen i skolan ska vara likvärdig över hela landet samt vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Riksrevisionen har granskat Skolverkets arbete med kunskapsspridning samt regeringens styrning av detta. Syftet har varit att undersöka om spridningen är effektiv och främjar att utbildningen i skolan i större utsträckning kan bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Granskningen visar att Skolverket bedriver sitt arbete med kunskapsspridning på ett sätt som medför att den kunskap som sprids till stor del når ut och möter behoven hos rektorer och lärare. I den meningen är spridningen av kunskap effektiv.
Samtidigt visar granskningen att det finns en förbättringspotential, både när det gäller regeringens styrning och hur Skolverket arbetar.
Regeringens styrning av Skolverkets utvecklingsuppdrag behöver förändras och bli mindre detaljerad. Skolverket behöver öka tillgängligheten till och användbarheten i insatser och material.