Uppföljning
Sammanfattande bedömning
- Riksrevisionens gjorde flera iakttagelser i granskningen som tydde på att flerbarnstillägget i barnbidraget hade effektivitetsproblem. Bland annat noterade vi att införandet av flerbarnstillägg för barn nummer två väsentligt försämrade träffsäkerheten i flerbarnstillägget och att det är ett jämförelsevis kostnadsineffektivt sätt att förbättra barnfamiljers ekonomiska levnadsstandard. Riksrevisionen såg även att flerbarnstillägget förstärker progressiviteten i barnbidraget mer för sammanboende föräldrar än för ensamstående kvinnor med barn.
- Riksrevisionen rekommenderade regeringen att göra en översyn av flerbarnstillägget i barnbidraget med syftet att förbättra den ekonomiska familjepolitikens fördelningsmässiga träffsäkerhet och förmåga att bidra till en god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer. Riksrevisionen menade att de direktiv med avseende på flerbarnstillägget som givits Utredningen om bostadsbidrag och underhållsstöd – minskad skuldsättning och ökad träffsäkerhet (BUMS) inte var breda nog. Regeringen höll dock i sin svarsskrivelse inte med om detta, varför någon bredare översyn av flerbarnstillägget i sig inte har gjorts.
- Flerbarnstilläggets utformning har inte ändrats sedan Riksrevisionens granskning, men två statliga utredningar som publicerades efter vår rapport har föreslagit ändringar i flerbarnstilläggets utformning. Dessa förslag ligger delvis i linje med Riksrevisionens iakttagelser om att flerbarnstillägget för barn två försämrade bidragets effektivitet. En av utredningarnas förslag bereds för närvarande i Regeringskansliet medan den andra utredningens förslag remissbehandlas. Flerbarnstillägget ingår även i tilläggsdirektiven till en pågående utredning om drivkrafter och möjligheter i försörjningsstödet, liksom i direktiven till en kommitté som ska utreda kvalificering till socialförsäkring och ekonomiskt bistånd.
- Problemindikatorerna som motiverade Riksrevisionens granskning kvarstår. Ett av motiven var att den ekonomiska familjepolitikens förmåga att minska andelen barnfamiljer med låg ekonomisk standard försämrats och att denna andel förväntas växa framöver. Granskningen motiverades även av att utgifterna för flerbarnstillägget ökat över tid och att de förväntas öka än mer under kommande år. Ett annat motiv var att de ekonomiska skillnaderna mellan barnfamiljer ökat över tid. Såvitt Riksrevisionen kan bedöma kvarstår dessa problemindikatorer.
Granskningens bidrag till resultatet
De två statliga utredningar som presenterats sedan tidpunkten för Riksrevisionens granskning av flerbarnstillägget inom barnbidraget diskuterar Riksrevisionens rapport. En av dessa utredningar föreslår, delvis med utgångspunkt i Riksrevisionens granskning, att flerbarnstillägget för barn två tas bort. Därtill refererar även Försäkringskassan återkommande till Riksrevisionens granskning i sina rapporter om barnfamiljers ekonomi sedan 2020 liksom i en separat analys av flerbarnsbidraget.
Riksrevisionens granskning bidrar därmed till diskussionen om flerbarnstilläggets konstruktion. BUMS-utredningens direktiv kom innan vår granskning publicerades och det innebär att flerbarnstillägget skulle ha setts över även utan Riksrevisionens granskning. Det är dock rimligt att anta att den diskussionen har gynnats av mer empiriskt underlag, och Riksrevisionens granskning är en vanligt förekommande referenspunkt.
Riksrevisionens granskning 2020
Riksrevisionen granskade om flerbarnstillägget i barnbidraget på ett träffsäkert och kostnadseffektivt sätt uppfyllde den ekonomiska familjepolitikens målsättningar om att utjämna inkomstskillnader i befolkningen och förbättra den ekonomiska levnadsstandarden hos barnfamiljer. Föremål för granskningen var regeringen, och dess styrning granskades i form av de effekter som olika regleringar av flerbarnstillägget medfört.
De allmänna motiven för granskningen var att den ekonomiska familjepolitikens förmåga att jämna ut ekonomiska skillnader och minska andelen barnhushåll med låg ekonomisk standard har försvagats över tid. Det fanns även prognoser som tydde på att denna utveckling skulle fortsätta. Därtill motiverades granskningen av att kostnaden för flerbarnstillägget ökat på senare år och förväntades öka mer framöver.
Granskningen visade att flerbarnstillägget förbättrar barnbidragets generella träffsäkerhet i form av inkomstfördelning. Riksrevisionen gjorde dock iakttagelsen att införandet av flerbarnstillägget för barn nummer två lett till en försämring av träffsäkerheten som är kostnadsineffektiv. I analysen såg Riksrevisionen även att vissa typer av barnfamiljer, främst ensamstående mammor, är mer ekonomiskt utsatta än andra familjer. Sammantaget bedömde Riksrevisionen att barnbidragets kostnadseffektivitet kan förbättras inom ramen för ett generellt system.
Uppföljning av granskningen
Uppföljningen avser perioden från riksrevisors beslut att inleda granskningen i juni 2019 till och med november 2023, då uppföljningen påbörjades. Uppföljningen grundar sig i relevanta utredningar och myndighetsrapporter samt mejlkontakt med Regeringskansliet.
Riksdagens och regeringens behandling av rapporten
I sin skrivelse till riksdagen välkomnade regeringen granskningen av flerbarnstillägget inom barnbidraget. Regeringen menade att målet med den ekonomiska familjepolitiken inte är att omfördela resurser mellan barnfamiljer, något som Riksrevisionen haft som utgångspunkt för sin granskning. Regeringen framförde att införandet av flerbarnstillägg för barn två i stället skulle ses som en generell satsning på barnfamiljer. Regeringen instämde i iakttagelsen att träffsäkerheten för flerbarnstillägget inte alltid är tillfredsställande i förhållande till hushållets försörjningsansvar. Till skillnad från Riksrevisionens bedömning ansåg dock regeringen att en tillräcklig översyn av flerbarnstillägget tillgodoses inom ramarna för den så kallade BUMS-utredningen. Några ytterligare åtgärder vidtogs därför inte i detta avseende.
Socialförsäkringsutskottet tyckte att Riksrevisionens granskning bidrog med viktig kunskap om flerbarnstillägget. Man instämde dock i regeringens bedömning att en tillräcklig översyn redan görs inom ramarna för BUMS-utredningen. Utskottet föreslog mot denna bakgrund att skrivelsen läggs till handlingarna, och riksdagen biföll förslaget.
Revisionens iakttagelser och rekommendationer är delvis omhändertagna
Flerbarnstillägget har utretts men inte förändrats
Riksrevisionen rekommenderade regeringen att se över flerbarnstillägget i barnbidraget med syftet att förbättra den ekonomiska familjepolitikens fördelningsmässiga träffsäkerhet och förmåga att bidra till en god ekonomisk levnadsstandard för alla barnfamiljer. Detta gjordes mot bakgrund av granskningens iakttagelser om att flerbarnstillägget för barn två inte var träffsäkert eller kostnadseffektivt, och att flerbarnstillägget påverkade olika barnfamiljekonstellationer på olika sätt. Sedan dess har två utredningar föreslagit att flerbarnsbidraget bör förändras i syfte att förbättra dess effektivitet.
BUMS-utredningen föreslår flera förändringar av flerbarnstillägget som har remissbehandlats och för närvarande bereds i Regeringskansliet. Riksrevisionens granskning nämns i utredningen, men dess förslag grundar sig främst på en egen analys och utredningen initierades innan Riksrevisionens granskning påbörjades. I utredningen "Ett modernare socialförsäkringsskydd för gravida" diskuterar utredaren en förändring av flerbarnstillägget med utgångspunkt i såväl Riksrevisionens granskning som BUMS-utredningen. Riksrevisionen bedömer därför att vår granskning har bidragit till diskussionen om utformningen av flerbarnstillägget inom barnbidraget.
Utöver dessa utredningar pågår även en statlig utredning som ska undersöka flerbarnstillägget inom ramarna för en bredare översyn av bidragssystemets påverkan på drivkrafter till arbete. Därtill ska en kommitté föreslå en ny modell för nyanländas och icke-medborgares kvalificering till välfärdssystemet, inklusive flerbarnstillägget.Sammantaget bedömer Riksrevisionen att en översyn av flerbarnstillägget har skett. Riksrevisionen noterar dock att flerbarnsbidragets konstruktion är oförändrad sedan tidpunkten för vår granskning.