Högskolans distansutbildning
Riksrevisionen har inlett en granskning av effektiviteten i högskolans distansutbildning.
De senaste 10 åren har andelen studenter vid universitet och högskolor som studerar helt eller delvis på distans ökat från 27 till 44 procent. Distansutbildningar har lett till ökad flexibilitet, och kan bidra till målen om breddad rekrytering och livslångt lärande. Samtidigt är prestationsgraden på distansutbildningar lägre än för campusutbildningar. Vidare saknas det kunskap om huruvida kursutbudet för distansutbildningarna svarar mot arbetsmarknadens behov och studenters efterfrågan samt om statens ersättning motsvarar lärosätenas kostnader. Riksrevisionen avser att granska effektiviteten i högskolans distansutbildning.
Mer information om granskningen och tidpunkt för publicering av kommande granskningsrapport läggs ut på webbplatsen i ett senare skede.
Så genomförs Riksrevisionens granskningar
Riksrevisionens granskningar genomförs i två faser, där vi i en förberedande fas utformar granskningen samt planerar tid och resurser. I den senare fasen genomförs det huvudsakliga arbetet med informationsinsamling och analys.