Statliga stöd med delat myndighetsansvar – Effektivitet och förenklingar
Sammanfattning
Det finns ett stort antal olika statliga stöd som ges till enskilda, företag, kommuner eller andra organisationer. I de flesta fall är det en statlig myndighet som har ansvaret för att besluta om och betala ut det enskilda stödet, men det finns också exempel där flera myndigheter är inblandade. Det kan till exempel handla om att en myndighet fattar beslut om stöd medan en annan myndighet sköter själva utbetalningarna. Riksrevisionen har i sina årliga granskningar av myndigheternas årsredovisningar sett indikationer på problem med delat ansvar av detta slag.
I granskningen har ett tiotal sådana stöd undersökts. Den övergripande slutsatsen är att ansvarsfördelningen i flera fall är väl avvägd och effektiv, men att det också finns fall när förenklingar bör ske. I ett par fall gör Riksrevisionen bedömningen att en myndighet bör ansvara för både beslut och utbetalningar. I ett par andra fall gör Riksrevisionen bedömningen att antalet statliga aktörer som är inblandade i stödgivningen kan reduceras. Granskningen visar också att det finns brister i myndigheternas digitala handläggarstöd, och att dessa problem blir större när ansvaret är delat.
Riksrevisionen lämnar i granskningsrapporten ett antal rekommendationer, som syftar till att åstadkomma enklare och mer effektiva processer i administrationen av de aktuella stöden.