Skicka e-faktura till Riksrevisionen
När du som leverantör fakturerar Riksrevisionen ska du skicka oss en e-faktura. Observera att PDF inte är ett godkänt format. Vi tar emot PEPPOL BIS Billing 3 samt Svefaktura BIS 5A 2.0, om inget av dessa alternativ är passande kan ni kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal.
Här kan du läsa mer om hur du kan skicka e-faktura till oss.
I första hand vill vi att elektroniska fakturor skickas till oss via PEPPOL-nätverket. Ni behöver i så fall ansluta er via ett företag som stödjer er e-fakturering via PEPPOL. Stäm av med er leverantör av ekonomisystem eller faktureringssystem om de kan sända via PEPPOL-nätverket.
Vårt PEPPOL-ID är 0007:2021005422
Referens
Som vår referens ska namnet på beställaren, enligt formatet EFTERNAMN FÖRNAMN, alltid anges på fakturan.
För att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk används följande uppgifter:
- E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
- Vår Partsidentitet: 2021005422
- Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
- Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/2021005422
Referens
Som vår referens ska namnet på beställaren, enligt formatet EFTERNAMN FÖRNAMN, alltid anges på fakturan.
Om inget av ovanstående alternativ är passande för er kan ni istället kostnadsfritt ansluta er till Visma Proceedos leverantörsportal för att kunna skicka e-faktura till oss på ett enkelt sätt. Denna lösning passar främst mindre leverantörer som skickar få fakturor. Kontakta i så fall oss på vår e-postadress enligt nedan så skickar vi er en inbjudan till leverantörsportalen (Visma Supplier Center)
E-postadress: ekonomi@riksrevisionen.se
Referens
Som vår referens ska namnet på beställaren, enligt formatet EFTERNAMN FÖRNAMN, alltid anges på fakturan.
Betalningspåminnelser skickas till:
Riksrevisionen
Box 6181
102 33 Stockholm
E-postadress: ekonomi@riksrevisionen.se
I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med e-faktura. Inköp som görs av oss ska därför faktureras med en e-faktura. Observera att PDF inte är ett godkänt format.
För mer information om e-faktura se:
Myndigheten för digital förvaltning
SFTI - Samverkan för en digital och standardiserad inköpsprocess i offentlig sektor
Dela i sociala medier och via e-post
Kontakta oss
Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).