Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.
Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.

3. Arbetsförmedlingens kontrollarbete

Våra iakttagelser visar att Arbetsförmedlingens kontrollarbete har förbättrats men att det finns problem med effektiviteten i arbetet. De främsta problemen är kopplade till hur Arbetsförmedlingen agerar för att beslut ska bli korrekta och hur misstänkta fel hanteras. Handläggningen inför beslut om subventionerade anställningar är ineffektiv, bland annat på grund av ålderdomliga IT-stöd, manuell hantering och omfattande administrativa krav. Systemet med att få in yttranden från arbetstagarorganisationerna fungerar också dåligt.

Arbetsgivaren får numera ersättningen till sitt skattekonto vilket har lett till effektivisering, men Arbetsförmedlingen har inte hanterat risker kopplat till detta, och ett bedrägeriupplägg kopplat till skattekontot har uppstått.

Det är långa ledtider innan kontrollutredningar startas, vilket gör att ersättning riskerar att betalas ut felaktigt under perioden då ärendet väntar på att handläggas. Det finns också oklarheter avseende hur en beslutsperiod ska avbrytas när arbetsgivaren inte levt upp till kraven. Återkraven kan bli mycket höga även för mindre fel samtidigt som få blir lagförda för missbruk av stöden.

Avsnitt

3.1 Bedömningsgrund

För att kontrollarbetet ska vara effektivt bör det finns en välfungerande styrning av kontrollverksamheten och en välfungerande kedja av kontroller, inför beslut, och för att fånga upp och hantera misstänka fel i pågående beslutsperioder.[65]

3.1.1 En väl fungerande styrning av kontrollverksamheten

Arbetsförmedlingen lyder under förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll. Enligt den ansvarar myndighetsledningen för att det ska finnas en process för intern styrning och kontroll vid myndigheten som fungerar på ett betryggande sätt.[66] Vi bedömer att det finns en välfungerande styrning av kontrollverksamheten om

  • det finns en tydlig process för planering och uppföljning av kontrollen
  • Arbetsförmedlingen har fungerande vägar för att nå ut med kunskaper om kontroll i organisationen
  • det görs riskanalyser och bedömning av omfattningen av felaktiga utbetalningar.

3.1.2 Säkerställa korrekta beslut

Den första delen i kedjan av en fungerande kontrollverksamhet handlar om att säkerställa att besluten om lönesubventioner blir korrekta. Arbetsförmedlingen ska i detta arbete följa förvaltningslagen (2017:900). Av förvaltningslagen framgår att ärenden ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts.[67] För att säkerställa att besluten blir korrekta bör det enligt Riksrevisionen finnas

  • välfungerande systemstöd och en process som bidrar till att arbetsförmedlarna kan fatta korrekta beslut
  • uppföljning av om handläggningen är korrekt
  • välfungerande rutiner för att hantera yttranden från arbetstagarorganisationerna inför beslut.[68]

3.1.3 Goda möjligheter att fånga upp fel under pågående beslutsperiod

Den andra delen i kontrollkedjan handlar om att upptäcka fel under tiden anställningarna pågår. I detta arbete bör Arbetsförmedlingen

  • göra träffsäkra riskbaserade urvalskontroller
  • ha lättillgängliga sätt för deltagare, allmänhet och anställda på myndigheten att rapportera in misstankar om felaktiga utbetalningar
  • ha en välfungerande samverkan med andra myndigheter inom ramen för det myndighetsgemensamma arbetet mot den grova och organiserade brottsligheten och arbetslivskriminalitet.[69]

3.1.4 Väl fungerande rutiner för att hantera misstänkta fel

De sista stegen i kontrollkedjan handlar om att hantera de fel som upptäcks. Arbetsförmedlingen bör

  • utreda ärenden om misstänkta felaktiga utbetalningar skyndsamt[70]
  • ha en effektiv process för återkrav som medför att en betydande del av de ersättningar som betalats ut felaktigt kan återfås[71]
  • reagera proportionerligt så att arbetsgivare som begår allvarliga fel får kännbara sanktioner samtidigt som Arbetsförmedlingen lägger mindre vikt vid mindre brister[72]
  • ha väl fungerande rutiner för polisanmälningar.

3.2 Styrningen av kontrollverksamheten

Våra resultat visar att Arbetsförmedlingen har en sammanhållen process för kontroll av de subventionerade anställningarna och att det finns välutvecklat stödmaterial som stödjer processen. Det finns kontaktpersoner för felaktiga utbetalningar i regionerna. Deras funktion är mycket viktig, men rollen och organisationen ser olika ut i regionerna. Arbetsförmedlingen gör riskanalyser och omfattningsstudier för lönebidrag och nystartsjobb, men det är svårt att få fram en säker skattning på felen.

3.2.1 Styrningen har utvecklats sedan tidigare granskningar

Arbetsförmedlingens styrning av kontrollverksamheten har beskrivits i flera utredningar som bland annat har pekat på behovet av en sammanhållen kontrollstruktur för insatserna.[73] Ansvaret för kontrollen av de subventionerade anställningarna har centraliserats allt mer under senare år, och enheten Uppföljning och kontroll på ekonomiavdelningen står för merparten av kontrollen efter att beslut om lönesubvention för olika anställningar har fattats. Uppföljning och kontroll har cirka 90 medarbetare och en årlig budget på 72 miljoner kronor, av detta går cirka 35 miljoner till den del som hanterar kontrollutredningar.[74] Vid våra intervjuer med arbetsförmedlare framgår det att det är tydligt för dem att ekonomiavdelningen ansvarar för hanteringen av felaktiga utbetalningar och att de känner till hur man gör en anmälan om felaktig utbetalning.

Det finns en tydlig process för planering och uppföljning av kontrollen

Arbetsförmedlingen har en kontrollpolicy som anger den övergripande inriktningen på kontrollarbetet.[75] Kontrollstrukturen är ensad och tydlig för de subventionerade anställningar vi har granskat.[76]

Ekonomiavdelningen tar årligen fram kontrollplaner. Dessa är kortfattade och handlar om vilka riskbaserade urval som ska göras under året.[77] Kontrollplanen följs upp i en uppföljningsrapport var sjätte månad. Denna rapport är mer utförlig och beskriver resultaten för hela den kontrollverksamhet som bedrivs av enheten Uppföljning och kontroll.[78]

Kontaktpersoner för felaktiga utbetalningar är viktiga men arbetet organiseras på olika sätt i regionerna

Varje region har en eller flera kontaktpersoner för felaktiga utbetalningar (FUT-kontaktpersoner).[79] FUT-kontakternas roll är av stor betydelse eftersom de både utbildar arbetsförmedlare och fungerar som bollplank i frågor om felaktiga utbetalningar. Arbetsuppgifterna för och organisationen runt FUT-kontaktpersonerna skiljer sig åt mellan olika regioner. I vissa regioner deltar de i arbetsplatsbesök och utredningsarbete, medan de har en mer samordnande roll i andra regioner. Redan 2014 fanns det kritik mot att det saknades en sammanhållen styrning och bild över vad respektive kontaktperson gör i sitt uppdrag, och problemen kvarstår delvis.[80] Arbetsförmedlingen har dock påbörjat ett arbete för att förbättra samverkan med regionerna och ensa FUT-kontaktpersonernas roll.[81]

3.2.2 Trots en bred omfattningsstudie är det svårt att med säkerhet veta hur mycket som betalas ut felaktigt

Arbetsförmedlingen publicerade under 2023 en studie över omfattningen av felaktiga utbetalningar för bland annat nystartsjobb och lönebidrag.[82] Under 2021 gjorde Arbetsförmedlingen en riskanalys som var ett underlag till omfattningsstudien. Några väsentliga risker som Arbetsförmedlingen lyfte i riskanalysen var brister i kontrollen av att lönenivån uppfyller villkoren, kontroll av försäkringar och påtryckningar på handläggaren i lönebidrag.[83] Omfattningsstudien undersökte till delar hur vanligt förekommande dessa risker är. Studien var en del av Ekonomistyrningsverkets omfattningsstudie av närmare femtio typer av ersättningar från staten.[84] Av dessa ersättningar hör lönebidrag och nystartsjobb till de fyra ersättningar med störst andel skattade felaktiga utbetalningar.[85]

Arbetsförmedlingens omfattningsstudie byggde på tre olika delstudier: en kontrollutredning där Arbetsförmedlingen begärde in underlag direkt från arbetsgivare[86], en registeranalys med uppgifter från både Arbetsförmedlingens interna system och andra myndigheters system.[87] För lönebidragen gjordes också en aktgranskning där förekomsten av medicinska underlag som styrker att arbetstagaren har en funktionsnedsättning undersöktes. Kontrollutredningsdelen var mycket arbetskrävande och den har lett till att det har uppstått långa ledtider för att hantera övriga utredningar om felaktiga utbetalningar (se avsnitt 3.5.1).

Omfattningen av felaktiga utbetalningar i lönebidrag och nystartsjobb

Arbetsförmedlingen skattade att omkring 9,5 procent av det utbetalda beloppet för lönebidragen var felaktigt, motsvarande cirka 1 miljard kronor under 2021. Av dessa bedömdes drygt 800 miljoner kronor vara orsakade av dem som sökte om stöden och resterande belopp av myndigheten själv.[88]

För nystartsjobben skattades de felaktiga utbetalningarna till närmare 8 procent av det utbetalda beloppet, eller omkring 270 miljoner kronor. För nystartsjobben var det endast en mindre summa, omkring 13 miljoner som bedömdes vara orsakade av myndigheten själv. Den stora delen bedöms vara orsakad av dem som ansöker om stödet.

I registeranalysen upptäcktes väldigt få fel. För lönebidragen hittades fel i mindre än en halv procent av de granskade ärendena, i nystartsjobben var motsvarande siffra en procent. Inte heller i aktgranskningen hittades många fel. I under två procent av de granskade ärendena fanns det saknade eller bristfälliga medicinska underlag.

Merparten av felen upptäcktes i stället i kontrollutredningen. För lönebidragen hittades fel i närmare nio procent av de granskade ärendena. I nystartsjobb hittades fel i närmare tio procent av de granskade ärendena. Felen består till stor del av att arbetsgivare inte har återkommit med svar då Arbetsförmedlingen begärt in uppgifter som ska styrka rätten till stöd. Orsaken till att arbetsgivaren inte inkommit med underlagen är dock okänd, vilket enligt Arbetsförmedlingen bidrar till osäkerhet kring resultaten.[89]

Arbetsförmedlingen har också gjort en studie där de kartlägger omfattningen av felaktiga utbetalningar som bedöms falla inom definitionen av arbetslivs-kriminalitet.[90] Arbetsförmedlingen uppskattade att felaktiga utbetalningar till följd av arbetslivskriminalitet uppgick till 113 miljoner kronor under 2021.[91] Här handlar det dock om fel som Arbetsförmedlingen upptäckt vilket gör att mörkertalet inte skattas.

3.3 Säkerställa korrekta beslut

Granskningen visar att handläggningen inför beslut om en subventionerad anställning är mycket administrativt krävande. Processen kräver att arbetsförmedlarna har stort fokus på att fylla i formulär i systemstöden på rätt sätt. Det finns också stora problem i samarbetet mellan Arbetsförmedlingen och arbetstagarorganisationerna när det gäller att få in yttranden.

Figur 2 Tre moment som ingår i handläggningen inför beslut

Figuren sammanfattar de tre momenten; arbetsgivarkontroll, arbetsförmedlarens handläggning och arbetstagarorganisationernas yttrande.

3.3.1 Verktyget för automatiserad kontroll av arbetsgivare är under utveckling

Innan arbetsförmedlaren godkänner en subventionerad anställning ska en automatiserad arbetsgivarkontroll göras i systemstödet.

Arbetsgivarkontrollen

Arbetsgivarkontrollen är en automatiserad process som sker i systemstödet. Arbetsförmedlaren gör en kontroll innan hen börjar handlägga ärendet och en ytterligare kontroll samma dag som beslutet fattas. Systemstödet ger ett direkt besked där arbetsförmedlaren får en signal om att företaget är grönt, gult eller rött. Om resultatet visar grönt är det möjligt att fatta beslut. Om resultatet är gult görs en kontroll av beslutet hos kontrollhandläggare innan beslut kan fattas. Om resultatet är rött får beslut inte fattas.

Dessa faktorer ger avslag: Betalningsanmärkning[92], vissa skulder hos Kronofogdemyndigheten, arbetsgivarregistrering saknas, företrädare har näringsförbud, företaget har gått i konkurs eller genomgår företagsrekonstruktion, organisationen har likviderats eller är under likvidation, enkelt bolag, filial till utländskt bolag.

Dessa faktorer leder till kontroll: Bolagsverket saknar information om befattningshavare, företrädare har varit med om två eller flera tidigare konkurser inom 18 månader, ekonomisk bedömning om att manuell kontroll behövs.

Resultat: Under 2022 gjordes omkring 350 000 arbetsgivarkontroller. Omkring 11 procent blev gula och ledde till kontroll. Röda ärenden, som leder till direkta avslag, var mycket ovanliga, det skedde bara i 2 procent av de genomförda kontrollerna.[93]

Förordningsändringarna från december 2022 gör att Arbetsförmedlingen har möjlighet att göra mer omfattande kontroller än tidigare i arbetsgivarkontrollen.[94] Förordningsändringarna består av två delar. Den ena delen är obligatoriska villkor som måste vara uppfyllda för att Arbetsförmedlingen ska kunna bevilja ett stöd. Dessa villkor skiljer sig inte på något avgörande sätt mot tidigare.[95]

Den andra delen av förordningsändringarna beskriver ett antal omständigheter som gör det möjligt för Arbetsförmedlingen att avstå från att besluta om ett stöd. Till exempel kan ett pågående beslut stoppas om arbetsgivaren har gjort sig skyldig till ett allvarligt fel i yrkesutövningen eller är dömd för brott som avser yrkesutövningen.[96] Arbetsförmedlingen valde att som ett första steg låta arbetsgivarna intyga att de lever upp till de nya kraven i samband med beslut om en subventionerad anställning. Det ligger också ett stort ansvar på arbetsförmedlaren att uppmärksamma tecken på att arbetsgivaren inte lever upp till kraven.[97] I dagsläget har FUT-kontaktpersoner och kontrollutredare möjlighet att lägga in en kommentar om arbetsgivaren i systemstödet, till exempel att inga anvisningar bör göras på grund av pågående utredning.

Flera av kraven som arbetsgivaren idag behöver intyga skulle vara möjliga att kontrollera automatiskt i samband med arbetsgivarkontrollen. Ett exempel på förändringar som är möjliga är att stoppa olämpliga företrädare som har brustit tidigare i åtaganden mot Arbetsförmedlingen.[98] Ett annat exempel är att ha en spärr för nya beslut för arbetsgivare som är återbetalningsskyldiga för tidigare fel eller där kontrollutredning pågår.[99] Ekonomiavdelningen har begärt att arbetsgivarkontrollen ska uppdateras men utvecklingen är begränsad av resurser hos IT-avdelningen.[100]

3.3.2 Arbetsförmedlarna gör relevanta kontroller inför beslut men handläggningen är ineffektiv

Utöver den automatiserade kontrollen av arbetsgivare som beskrevs ovan gör arbetsförmedlare även en utredning inför ett beslut om en subventionerad anställning. Granskningen visar att de kontroller som görs i huvudsak är relevanta och av rimlig omfattning. Det finns dock flera utmaningar som gör kontrollen ineffektiv.

Tyngdpunkten i utredningarna skiljer sig åt beroende på vilken insats det handlar om. Inom nystartsjobben handlar det till stor del om att avgöra om den arbetssökande är kvalificerad för att få insatsen. Inom lönebidrag och introduktionsjobb ska arbetsförmedlaren göra en så kallad arbetsmarknadspolitisk bedömning för att bedöma om insatsen är lämplig för den arbetssökande.

Nystartsjobb handläggs centralt av avdelningen Personligt distansmöte (PDM), medan lönebidrag och introduktionsjobb handläggs lokalt i regionerna. De flesta arbetsförmedlare handlägger endast en typ av subventionerad anställning. Det har bidragit till en högre kompetens om regelverket jämfört med tidigare, då arbetsförmedlarna var generalister. Risken för oegentligheter och korruption minskar också då arbetsförmedlaren har mindre lokal koppling än tidigare. I nuvarande system kan till exempel nystartsjobb i Stockholm handläggas av en handläggare i norra Sverige. Däremot har arbetsförmedlarna förlorat en del av den lokala kännedomen som kan vara till nytta för att veta om det har funnits problem på en arbetsplats i tidigare fall.

3.3.3 Utmaningar som skapar risk för felaktig eller ineffektiv handläggning av alla tre insatserna

Det finns några utmaningar som är generella för handläggningen av de olika insatserna och som riskerar att leda till fel och ineffektivitet.

Föråldrade IT-system och omfattande dokumentationskrav

Systemstöden är tungarbetade och administrationen är mycket omfattande. För att fatta beslut om ett lönebidrag behöver arbetsförmedlaren arbeta i fem olika systemstöd.[101] Till delar är det samma information som behöver föras in i flera system.[102] I arbetsförmedlarnas vardag är också driftstörningar ett stort problem. Arbetsförmedlingen har under många år haft ambitionen att byta ut sitt ärendehanteringssystem (AIS) mot ett modernt system. Det nya systemet BÄR har testats i handläggningen av lönebidrag och nystartsjobb. I lönebidraget har testet stoppats och inga nya beslut fattas i BÄR. Införandet av BÄR har fått stark kritik av Arbetsförmedlingens internrevision.[103] I nystartsjobben arbetar vissa handläggare i BÄR och andra i AIS.

Handläggning av de subventionerade anställningarna är en mycket omfattande verksamhet inom Arbetsförmedlingen. Uppskattningsvis är det omkring 800 arbetsförmedlare som handlägger de subventionerade anställningarna.[104] Det gör att en ineffektiv administration blir kostsam för myndigheten.

Nyligen har de administrativa kraven ökat genom att Arbetsförmedlingen har beslutat att alla inskrivna ska ha en handlingsplan som uppdateras var sjätte månad. Tidigare har detta inte gällt inskrivna som har en anställning med lönesubvention.[105] Det kan ifrågasättas om det är relevant att arbetsförmedlare ska lägga tid på att uppdatera handlingsplaner för personer som har en anställning med lönesubvention som sträcker sig över flera år. Arbetsförmedlingen arbetar för att handlingsplanerna för personer med subventionerad anställning ska förnyas automatiskt.[106] Under 2022 togs dock kravet på anställningsavtal bort vilket minskat administrationen något. Tidigare behövde arbetsgivaren inkomma med ett anställningsavtal inom 30 dagar.[107]

Kontakter med andra myndigheter är till stor del manuella och tidskrävande

Arbetsförmedlarna lägger mycket tid på kontakter med andra myndigheter för att säkerställa att besluten blir korrekta.[108] De vanligaste myndigheterna som arbetsförmedlarna kontaktar är Migrationsverket, för att få reda på om personen har uppehålls- och arbetstillstånd, Försäkringskassan, för att få reda på om personen har fått sjukpenning samt kommunerna, för att få reda på om den arbetssökande har fått ekonomiskt bistånd. Kontakterna sker i huvudsak via telefon och arbetsförmedlarna får ofta sitta i telefonkö. Arbetsförmedlarna kan också ha kontakt med Skatteverket och då sker kontakten via post. Orsakerna till den manuella hanteringen är delvis sekretessfrågor, men även att Arbetsförmedlingens IT-system inte har utvecklats för att kunna tillgängliggöra inkommande information från till exempel Migrationsverket för arbetsförmedlarna.[109] Det finns en risk att arbetsförmedlare undviker att stämma av viktiga uppgifter med andra myndigheter när det är så tidskrävande, särskilt under perioder med hög arbetsbelastning.

Komplicerad handläggning när arbetsgivare saknar kollektivavtal

När arbetsgivare saknar kollektivavtal ska arbetsförmedlaren enligt myndighetens handläggarstöd granska om lönen är i nivå med kollektivavtalsenliga villkor.[110] För introduktionsjobb och lönebidrag ska arbetsförmedlaren också kontrollera om arbetsgivaren har försäkringar för den anställde. För arbetsgivare som har kollektivavtal räknar Arbetsförmedlingen med att arbetstagarorganisationerna kontrollerar löner på arbetsplatsen. Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår försäkringar i avtalen och behöver därför inte kontrolleras av Arbetsförmedlingen.[111]

Arbetet med att bedöma om lönen är tillräckligt hög är svårt och tidskrävande för arbetsförmedlarna. Arbetsgivaren uppger den tänkta lönenivån i ansökan och arbetsförmedlaren ska bedöma om lönen är i enlighet med kollektivavtalsenliga villkor. För introduktionsjobb och lönebidrag kan arbetsförmedlarna ha hjälp av arbetstagarorganisationernas yttrande (se avsnitt 3.3.9) men för nystartsjobben ska arbetsförmedlaren göra bedömningen på egen hand. Som hjälp i detta arbete har Arbetsförmedlingen sammanställt en lista över gällande kollektivavtal och lägsta lönenivåer från Medlingsinstitutet. Arbetsförmedlarna behöver dock ofta göra egna bedömningar och beräkningar utifrån denna lista.[112]

Även om lönen är korrekt i samband med beslut är det inte givet att arbetsgivaren betalar ut korrekt lön till den anställde. Det är relativt vanligt att arbetstagare hör av sig till Arbetsförmedlingen om att de har fått fel lön (se avsnitt 3.4.2). När Arbetsförmedlingen då ska bedöma om den anställdes lön är korrekt har lönenivån som står i beslutet ingen betydelse. I stället jämförs den utbetalade lönen med den lägsta lön som anges i kollektivavtalet. Det innebär att kontrollutredaren (se avsnitt 3.5.1) behöver göra om samma procedur som arbetsförmedlaren gjorde i samband med det ursprungliga beslutet om stödet.[113]

Det är komplicerat för arbetsförmedlare och arbetsgivare att veta vilka försäkringar som är godkända.[114] Om arbetsgivare saknar rätt försäkring riskerar den anställde att sakna försäkringsskydd för arbetsskador och att gå miste om tjänstepension. För arbetsgivaren finns en risk att bli återbetalningsskyldig för stödet från Arbetsförmedlingen om det visar sig att det saknas rätt försäkringar för den anställde. Avsaknad av rätt försäkring är en vanlig orsak till återkrav.[115] Även om arbetsgivaren tecknar rätt försäkringar vid beslutstillfället är det ingen garanti för att hen fortsätter att betala försäkringarna.[116]

3.3.4 Utmaningar i handläggningen av lönebidrag

Handläggningen för de tre insatser som ingår i granskningen skiljer sig åt. Vad gäller lönebidrag så krävs det enligt Arbetsförmedlingens rutiner tvåhandsfattning, vilket innebär att en annan handläggare än den som förberedde ärendet ska vara den som fattar beslutet.[117] De föredragande handläggarna gör det utredande arbetet, och de beslutande handläggarna går igenom den föredragandes material och fattar beslut om lönebidraget.

Brister i dokumentation av arbetsförmåga och bedömning av bidragsnivån

Till de svåraste delarna i handläggningen av lönebidrag hör att bedöma vilken arbetsförmåga den anställde har. Till sin hjälp har arbetsförmedlaren medicinska underlag från till exempel läkare eller fysioterapeut.[118] Underlagen finns på plats i nästan alla lönebidragsbeslut.[119] För lönebidragen granskar Arbetsförmedlingen i efterhand om bidragsnivån är motiverad i besluten. Det är stora skillnader mellan de olika regionerna i hur väl det fungerar. I Stockholm Gotland var det endast 34 procent av de granskade ärendena som hade en godkänd motivering av bidragsnivån under 2022, medan det i region Syd var 95 procent.[120] I Arbetsförmedlingens uppföljning anges att bristerna beror på eftersatt kompetensutveckling. Dokumentationen är viktig för att ett ärende ska gå att följa, men det finns även en risk att bristande dokumentation beror på en bristande analys. En bristande analys kan leda till att arbetsgivaren får för hög eller för låg ersättning.

Ensamarbete skapar risk för otillåten påverkan från arbetsgivaren

För ett beslut om lönebidrag krävs det, med vissa undantag, att Arbetsförmedlingen besöker arbetsplatsen.[121] I samband med besöket ska arbetsförmedlaren göra en arbetsanalys där hen undersöker både den arbetssökandes förutsättningar och förmåga, och kraven i arbetsuppgiften.[122] Arbetsplatsbesöket avslutas med att arbetsgivare, arbetstagare och arbetsförmedlare skriver under en överenskommelse där villkoren för lönebidraget framgår, bland annat längden på beslutsperioden, tillägg, anpassningar och vilken ersättningsnivå arbetsgivaren ska få.[123]

Arbetsförmedlare vi har intervjuat uppger att de emellanåt kan vara utsatta för otillåten påverkan från arbetsgivare att höja ersättningsnivån.[124] Det gäller särskilt om den anställde har haft lönebidrag sedan tidigare och arbetsförmedlaren bedömer att lönebidraget borde sänkas då den anställdes arbetsförmåga har ökat. I dessa fall kan arbetsförmedlare uppleva att det är svårt att fatta beslut om att sänka ersättningen eftersom arbetsgivaren ofta uppger att anställningen kommer att avslutas om ersättningen sänks. Det är också en utsatt position för arbetsförmedlaren då hen i de flesta fall är ensam tjänsteperson i arbetsgivarens lokaler.

Tvåhandsfattning kan korrigera för mindre fel men kan inte väga upp för dålig handläggning

Upplägget med föredragande och beslutsfattande handläggare fungerar olika bra i de olika regionerna. På de kontor vi besökt där föredragande och beslutsfattare har en tät kontakt upplever båda parter att det fungerar väl. Beslutsfattarna är generellt sett nöjda med kvaliteten på underlagen de får och de korrigeringar som görs handlar ofta om slarvfel. I en annan region bedömer dock beslutsfattarna att det ofta finns stora brister i underlagen från föredragande och att det är svårt att förmå föredragande att nå upp till den kvalitet på beslutsunderlagen som är önskvärd. Efter många mejl fram och tillbaka kan beslutsfattaren till slut känna sig tvungen att godkänna beslutet för att anställningen ska komma till stånd. Långa mejlväxlingar mellan föredragande och beslutsfattare gör att besluten drar ut på tiden, ger merarbete och skapar frustration hos både föredragande och beslutsfattare.

3.3.5 Utmaningar i handläggningen av introduktionsjobb

Handläggningen av introduktionsjobb sker lokalt i regionerna. Introduktionsjobben påminner om lönebidrag i och med att arbetsförmedlaren ska göra en bedömning av om insatsen är lämplig eller inte, göra arbetsplatsbesök samt göra förfrågan om yttrande till arbetstagarorganisationerna. Skillnaden mot lönebidrag är att arbetsförmedlaren inte prövar den arbetssökandes arbetsförmåga. I stället är ersättningen densamma för alla deltagare i insatsen.

Bara en arbetsförmedlare som är involverad i ärendet

I introduktionsjobben saknas tvåhandsfattning: det är en och samma handläggare som utreder och beslutar i ärendet.[125] Att det inte sker en extra kontroll i handläggningen kan vara ett skäl till att introduktionsjobb kommer sämre ut än de andra insatserna i Arbetsförmedlingens kvalitetsuppföljning. Under 2022 var det mindre än hälften av de granskade ärendena som var utan anmärkning.[126] Ersättningsnivån är hög och besluten fattas vanligtvis för ett år i taget vilket gör att felaktiga beslut kan få stora ekonomiska konsekvenser.

3.3.6 Utmaningar i handläggningen av nystartsjobb

Sedan 2019 har Arbetsförmedlingen successivt flyttat över handläggningen av nystartsjobb från de lokala kontoren till enheten PDM. I dagsläget handläggs 95 procent av alla nystartsjobb på PDM.[127] Arbetsförmedlarna på PDM har fått utbildning i att handlägga nystartsjobb, vilket inte var självklart då ärenden handlades lokalt. I samband med övergången till PDM infördes också tvåhandsfattning för gynnande beslut. Både chefer och arbetsförmedlare för fram att tvåhandsfattningen har inneburit ett stort lyft för kvaliteten i handläggningen eftersom slarvfel kan rättas till innan myndigheten fattar beslut. Det hjälper också till att öka enhetligheten i handläggningen eftersom arbetsförmedlarna ser hur kollegorna resonerar då de gör olika ställningstaganden.

Handläggare har sällan kontakt med arbetsgivare eller arbetstagare

Nystartsjobben bereds av handläggare som sällan har kontakt med vare sig arbetstagare eller arbetsgivare. Kontakter sker i huvudsak om det behövs kompletterande information. Bristen på kontakt gör det svårare att upptäcka skenanställningar i nystartsjobben jämfört med de andra insatserna. Det är sannolikt en av orsakerna till att nystartsjobb är den subventionerade anställning som är vanligast förekommande i Arbetsförmedlingens polisanmälningar (se avsnitt 3.5.5).

Svårt att bedöma om en person har varit arbetslös tillräckligt länge

En stor del av handläggningen går ut på att bedöma om den arbetssökande är kvalificerad för nystartsjobb. En arbetssökande kan kvalificera sig för att få nystartsjobb på olika grunder. Det handlar till exempel om att personen är långtidsarbetslös, arbetslös ungdom, nyanländ, har varit sjukskriven eller har dömts till fängelse.[128] Enligt de arbetsförmedlare som handlägger nystartsjobb är det kvalificeringsvillkor som är svårast att bedöma om personen har varit långtidsarbetslös. Om bedömningen blir felaktig kan det innebära att arbetsgivaren får en lönesubvention trots att den som anställs har arbetat tiden före nystartsjobbet och därmed borde kunna få ett arbete utan stöd.

3.3.7 Arbetsförmedlingen gör en omfattande uppföljning av om handläggningen är korrekt

Arbetsförmedlingen gör en omfattande uppföljning av handläggningen av subventionerade anställningar. Utöver tvåhandsfattningen förekommer det också att sektionschefer gör stickprov för att bedöma kvaliteten i sina medarbetares handläggning. Det görs också regelbundna uppföljningar av kvaliteten i handläggningen som samordnas av Arbetsförmedlingens rättsavdelning.[129] Syftet med uppföljningen är att mäta och följa upp regelefterlevnad och bidra till ett effektivt förbättringsarbete.

Under 2022 granskades 1 700 ärenden och 62 procent av dem var utan avvikelser.[130] Resultaten i kvalitetsuppföljningarna har skiftat mycket över tid och en förklaring till det är att sättet att mäta har förändrats och anpassats till nya förordningskrav. Kvalitetsuppföljningarna har sannolikt bidragit till en mer korrekt handläggning. Chefer och FUT-kontaktpersoner som vi har intervjuat uppger att de arbetar aktivt med att förbättra handläggningen utifrån resultaten i kvalitetsuppföljningarna.

Enheten Uppföljning och kontroll rapporterar också avvikelser till arbetsförmedlare och deras chefer. Det är fall när arbetsförmedlaren gjort fel i samband med beslut. Under 2022 var det 20 miljoner kronor som inte kunde krävas tillbaka för att arbetsförmedlaren gjort fel.[131]

3.3.8 Det finns stora problem med att få in yttranden från arbetstagarorganisationer

Innan Arbetsförmedlingen fattar beslut om introduktionsjobb och lönebidrag ska myndigheten inhämta ett yttrande från berörd arbetstagarorganisation om arbetsplatsens lämplighet.[132] Att det finns problem med systemet har varit känt under en längre tid.[133] Flera förbund inom branscher som har ett stort antal anställda med subventionerad anställning avstår helt från att yttra sig.[134] Hanteringen är omfattande och tar stora resurser i anspråk, både från Arbetsförmedlingen och arbetstagarorganisationerna. Det finns ingen exakt statistik över omfattningen, men det handlar om omkring 200 000 förfrågningar per år.[135]

Förfrågan om yttrande till arbetstagarorganisationer

Enligt förordningen (2000:628) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten ska Arbetsförmedlingen, inför anställning med lönebidrag eller introduktionsjobb, ge den arbetstagarorganisation som är part i lokal förhandling med arbetsgivaren tillfälle att yttra sig.

Arbetsförmedlingen skickar förfrågan via mejl i en blankett som arbetsförmedlaren och senare arbetstagarorganisationen ska fylla i. Yttrandet ska avse arbetsplatsens lämplighet med utgångspunkt i de krav på anordnaren eller arbetsgivaren som gäller för insatserna. Arbetstagarorganisationens information kan utgöra del i den arbetsmarknadspolitiska bedömningen inför beslut.

Information som kan framkomma är till exempel: lön, bristande arbetsmiljö, tvister, uppsägningar och annan relevant information. Utöver förordningsbestämmelsen finns det en central överenskommelse mellan Arbetsförmedlingen och LO om hur förfrågan och yttrande ska ske.[136]

I samband med förordningsändringarna som genomfördes i december 2022 förändrades även denna process från att tidigare ha kallats samråd, till den nuvarande formuleringen ”förfrågan om yttrande”. Förordningsändringarna innebar bland annat att arbetstagarorganisationerna ska kunna få ersättning för sitt arbete med yttranden. Förordningsändringarna har inte lett till att fler förbund besvarar förfrågan om yttranden, i stället har ytterligare ett förbund slutat svara.[137]

Riksrevisionen har ställt frågor till arbetstagarorganisationerna om hur de upplever att Arbetsförmedlingens förfrågan om yttranden fungerar efter förordningsändringarna.[138] Generellt sett är de förbund som hanterar många yttranden kritiska mot systemet. De förbund som får en mindre andel förfrågningar är mer positiva till hur systemet fungerar.

Det finns behov av digitalisering och bättre kvalitet i förfrågningarna

Flera förbund påtalar att administrationen av förfrågningar är krävande. Processen för att digitalisera hanteringen av samråd/förfrågan om yttranden har pågått under många år.[139] I samband med det arbetet upptäckte Arbetsförmedlingen att det fanns hinder i regelverket mot att föra över information mellan Arbetsförmedlingen och arbetstagarorganisationerna. Vid förordningsändringarna i december ändrades detta. Det har dock inte skett någon digitalisering av hanteringen, och det finns ingen prognos för när systemen kan vara utbyggda.[140]

Arbetstagarorganisationerna är i vår enkät kritiska till hur arbetsförmedlarna fyller i förfrågningarna. Enligt dem är det vanligt att förfrågan skickas till fel förbund eller att informationen är ofullständig. Till exempel kan det saknas uppgifter om lön eller så kan företagets organisationsnummer vara felaktigt.

Arbetstagarorganisationer riktar skarp kritik mot utformningen av det nya statsbidraget

I december 2022 infördes ett statsbidrag som ska kunna ge arbetstagarorganisationerna ersättning för arbetet med yttranden.[141] Det är Arbetsförmedlingen som prövar ansökningar från arbetstagarorganisationerna och betalar ut bidraget. Den första ansökningsomgången för 2022 rörde endast en månad, december 2022, eftersom förordningen trädde i kraft först då.[142] Utformningen av ansökan för statsbidraget får i vår enkät stark kritik av arbetstagarorganisationerna. I ansökningsomgången gick Arbetsförmedlingen igenom varje yttrande och bedömde om det var godkänt eller inte. Detta skapade stor arbetsbörda, för både arbetstagarorganisationerna och myndigheten. Arbetstagarorganisationerna anger att det var oklart varför vissa ärenden avslogs medan andra godkändes, och menar att systemet därför saknar transparens. I budgetpropositionen för 2024 anger regeringen att de avser att avskaffa statsbidraget.[143]

Arbetsförmedlare ser stort värde i yttranden men det finns kritik mot kvaliteten på underlagen

Arbetsförmedlare vi har intervjuat uppger att det skapar svårigheter att vissa förbund inte svarar på förfrågningar. Utan yttranden är det svårt att avgöra om lönenivåerna är de rätta. Yttranden är också viktiga för att få reda på om det har varit uppsägningar på grund av arbetsbrist på företaget. Arbetsförmedlingen har inget annat sätt att få uppgifter om uppsägningar än via arbetstagarorganisationerna. Det finns brister i kvaliteten på yttranden enligt arbetsförmedlare och handläggare centralt på myndigheten.[144] I flera fall är de väldigt kortfattade eller så skriver förbunden endast att de avråder från insatsen på arbetsplatsen på grund av att det saknas kollektivavtal.

3.4 Fånga upp fel under pågående beslutsperiod

Arbetsförmedlingen har många olika sätt att upptäcka fel när en subventionerad anställning är i gång. Ett sätt är att arbetsförmedlarna följer upp hur det går för deltagaren på arbetet, men det görs inte i nystartsjobb. Arbetsförmedlingen har utvecklat inhämtning av olika typer av felsignaler, och nyligen infördes oannonserade arbetsplatsbesök. Alla utbetalningar till arbetsgivare går numera via skattekontot. Det har lett till stor effektivisering men också skapat nya risker då subventionerade anställningar kan användas för att få falska inkomstuppgifter.

Figur 3 Olika sätt att fånga upp fel under pågående beslutsperiod

Figuren sammanfattar olika sätt att fånga upp fel; arbetsförmedlarens uppföljning av individen, inhämtande av felsignaler och kontroll inför utbetalning.

3.4.1 Arbetsförmedlarnas uppföljning skiljer sig åt mellan olika insatser

Att ha kontakt med den arbetssökande och arbetsgivaren när anställningen har påbörjats är ett viktigt sätt att fånga upp signaler om eventuella problem på arbetsplatsen. Uppföljningen ser dock olika ut för de olika insatserna. För nya beslut om lönebidrag ska arbetsförmedlaren efter tre månader kontakta arbetsplatsen för att förvissa sig om att den anställde är i gång och arbetar. Vid uppföljningen ska arbetsförmedlaren göra en bedömning av om nivån på lönebidraget ska förändras.[145] Uppföljningen av introduktionsjobben sker också efter tre månader.[146] För nystartsjobb har den som fattar beslut endast i undantagsfall kontakt med den arbetssökande. Arbetsförmedlingen behöver dock fatta nya beslut varje år, vilket kan ses som en form av uppföljning.[147]

3.4.2 Många sätt att upptäcka fel under pågående beslutsperiod

En annan form av uppföljning är att samla in felsignaler genom tips och anmälningar, arbetsplatsbesök och registerbaserade urval. Arbetsförmedlingen har utvecklat en bredd av verktyg för att fånga upp misstankar om felaktiga utbetalningar. Några risker för felaktiga utbetalningar fångas dock inte upp och dessa redogör vi för i avsnitt 3.4.4.

Det sker dagliga automatiska kontroller av arbetsgivare med stöd

Arbetsförmedlingen har dagliga, automatiserade kontroller som följer upp förhållanden som står tydligt i strid med förordningarna för de subventionerade anställningarna. Arbetsförmedlingen kan omedelbart ompröva och avbryta beslutsperioden om det blir en träff på någon av variablerna som undersöks. Kontrollerna följer upp om de arbetsgivare som har anställda med lönesubventioner är godkända för F-skatt, om de har skatteskulder och om de är registrerade som arbetsgivare. Nyligen har Arbetsförmedlingen även börjat kontrollera om den som har en anställning med stöd har väsentligt inflytande i företaget. Var och en av dessa signaler genererar ett tiotal träffar per månad.[148]

Arbetsförmedlingen gör riskbaserade urval men de har relativt låg träffsäkerhet

Arbetsförmedlingen använder sina egna och andra myndigheters data för att göra riskbaserade urvalskontroller. Urvalsanalytiker konstruerar ett urval inom exempelvis en bransch för att fånga upp arbetsgivare där det finns indikationer på att det kan finnas högre risk för fel. Analyserna görs i samarbete med handläggare på myndigheten som är experter på olika typer av brottsupplägg och risker för felaktiga utbetalningar.[149] Urvalet används sedan av kontrollhandläggare för att göra stickprovskontroller. För 20 procent av de kontrollerade arbetsgivarna ledde granskningen till återkrav under 2022.[150] Det är ungefär dubbelt så hög träffsäkerhet som i omfattningsstudien som bygger på ett slumpmässigt urval (se avsnitt 3.2.2). Urvalen har därmed en relativt låg träffsäkerhet när det gäller att hitta fel i de subventionerade anställningarna. Träffsäkerheten beror på många faktorer, bland annat på hur stora fel det finns i ersättningen, vilka data som inkluderas i urvalsanalysen och hur kontrollutredningen genomförs.

Urvalsanalytikerna gör även slumpmässiga urval i vissa branscher som inspektörerna använder vid arbetsplatsbesök. Vid dessa besök hittade inspektörerna avvikelser i 13 procent av ärendena.[151]

Anmälningar om misstanke om felaktig utbetalning från arbetsförmedlare, allmänhet och andra myndigheter ökar

Arbetsförmedlingen har en intern kanal för att göra en så kallad anmälan om felaktig utbetalning (FUT-anmälan). Under 2022 inkom närmare 1 200 FUT-anmälningar från arbetsförmedlare och andra inom organisationen och fyra av tio anmälningar ledde till ett återkrav. Antalet anmälningar har ökat jämfört med tidigare år.[152]

Det förekommer också att arbetstagare hör av sig till Arbetsförmedlingen om de är missnöjda med sin arbetssituation. Då kan arbetsförmedlaren göra en FUT-anmälan. Låg lön är en vanlig felsignal som inkommer till Arbetsförmedlingen.[153] Allmänheten har också möjlighet att göra anmälningar på Arbetsförmedlingens webbplats. Under 2022 inkom 87 ärenden vilket är en stor ökning från tidigare år.[154] Hälften av ärendena under 2022 ledde till återkrav.

Enligt lagen om underrättelseskyldighet är Arbetsförmedlingen och ytterligare ett antal myndigheter skyldiga att underrätta den myndighet eller organisation som har fattat beslut om ekonomiska förmåner, om det finns anledning att anta att förmånen eller stödet har beslutats, betalats ut eller tillgodoräknats felaktigt.[155] Andra myndigheter, kommuner och a-kassor lämnar underrättelser om felaktiga utbetalningar digitalt till Arbetsförmedlingen via myndighetens webbplats. Under första halvåret 2022 tog Arbetsförmedlingen emot drygt 90 sådana underrättelser. De flesta, ungefär hälften, kom från Skatteverket.[156] Skatteverket skickar löpande uppgifter till Arbetsförmedlingen om arbetsgivare som inte har betalat löneskatt på pensionskostnader. Utebliven löneskatt på pensionskostnader kan vara en indikation på att arbetsgivaren inte har betalt tjänstepension för den som har den subventionerade anställningen.[157]

Nyligen infördes oannonserade inspektioner på prov

Under sommaren 2022 tillsatte Arbetsförmedlingen ett pilotprojekt med en sektion som arbetar med oannonserade inspektioner.[158] En inspektion kan initieras utifrån information från andra myndigheter, riskbaserat urval, eller från kontrollutredare. I juli 2023 hade 1 256 besök gjorts, och vid 21 procent av dessa besök hittades en avvikelse.[159] De vanligaste avvikelserna var att en eller flera personer med stöd inte är på plats eller att inspektörerna misstänkte att det inte finns någon verksamhet.[160] Det är framför allt inom nystartsjobb som det upptäcks fel, men även inom lönebidragen.[161]

Arbetsförmedlingen lyfter i en rapport fram flera utmaningar som uppstått vid införandet av inspektionerna. Inspektörerna saknar idag ett ärendehanteringssystem för planering, registrering och uppföljning av besöken. De saknar också behörigheter till system och ärendeuppgifter, så som ärendeakter i diariet vilket fördröjer tillgången till underlag för inspektionerna. Därtill framför Arbetsförmedlingen att det saknas tydliga befogenheter för vad inspektörerna kan kräva från arbetsgivaren. Rättsavdelningen arbetar med en hemställan att Arbetsförmedlingen ska få tydligare och utökade befogenheter för oannonserade kontrollbesök.[162]

Utvecklad samverkan med andra myndigheter mot organiserad brottslighet och arbetslivskriminalitet

Det myndighetsgemensamma arbetet mot organiserad brottslighet och arbetslivskriminalitet har skalats upp under senare år. Arbetsförmedlingen deltar i flera nätverk mot välfärdsbrottslighet och arbetslivskriminalitet, så som det myndighetsgemensamma arbetet mot organiserad brottslighet.[163] Informationsdelning mellan myndigheter är centralt i detta arbete och leder till att Arbetsförmedlingen får konkreta tips om misstänkta personer och företag.[164] Tipsen utreds därefter av kontrollutredare. Inspektörerna kan också göra oannonserade besök utifrån dessa tips.[165]

Det finns en särskild lagstiftning för samarbetet som gör att myndigheter, trots sekretess, får dela information med varandra inom ramen för samverkan.[166] Under 2022 beslutade Arbetsförmedlingen om återkrav på 11 miljoner kronor inom ramen för den myndighetsgemensamma satsningen mot organiserad brottslighet. Ytterligare 10 miljoner var besparing av medel som inte betalades ut.[167]

Arbetsförmedlingen är även del av det myndighetsgemensamma arbetet mot arbetslivskriminalitet. Inom ramen för detta uppdrag ska nio myndigheter upprätta regionala center mot arbetslivskriminalitet.[168] Under 2022 startades två center och avsikten är att det ska finnas totalt sju center innan utgången av 2023.[169] För Arbetsförmedlingens del så har arbetet vid centren och i den reguljära regionala samverkan under 2022 resulterat i 513 kontrollutredningar med sammanlagda återkrav på 1,4 miljoner kronor.[170]

Under 2024 kommer den nya Utbetalningsmyndigheten sjösättas. I ett första steg kommer den nya myndigheten samköra olika myndigheters register och kunna bidra med underrättelser till Arbetsförmedlingen.[171]

3.4.3 Utbetalning till skattekontot har lett till stor effektivisering men skapat nya risker

Sedan 2022 sker samtliga utbetalningar av stöd till arbetsgivare för subventionerade anställningar till företagets skattekonto. Tidigare behövde arbetsgivaren skicka in rekvisitioner till Arbetsförmedlingen varje månad. Förändringen har inneburit en stor effektivisering i och med att Arbetsförmedlingen inte längre behöver administrera månatliga rekvisitioner. I stället sker utbetalningen per automatik.

Bedrägeriupplägg kopplat till skattekontot

Skatteverket har uppmärksammat att det förekommer bedrägerier med subventionerade anställningar kopplat till att ersättningen krediteras på arbetsgivarens skattekonto. Bedrägeriet bygger på att arbetsgivaren lämnar en individuppgift till Skatteverket som anger att det har betalats ut lön till den anställde, trots att ingen lön har betalats ut. Arbetsförmedlingen inhämtar individuppgifterna elektroniskt från Skatteverket och när en löneutbetalning är registrerad betalar myndigheten ut stödet till skattekontot. I och med att stödet från Arbetsförmedlingen finns på företagets skattekonto finns det medel att täcka utgifter för arbetsgivaravgiften och därmed uppstår ingen skatteskuld.[172]

I dessa fall rör det sig sannolikt om en skenanställning där arbetstagaren inte utför något arbete åt arbetsgivaren. Syftet med bedrägeriupplägget kan vara att arbetstagaren ska kvalificera sig till socialförsäkringssystemen samtidigt som arbetsgivaren och arbetstagaren kan dela på den ersättning som blir över när arbetsgivaravgiften och arbetstagarens inkomstskatt är dragen.[173]

Skatteverket har identifierat flera fall av detta bedrägeriupplägg.[174] Denna form av bedrägeri är mycket allvarligt eftersom det gör att individens inkomstuppgifter blir felaktiga. Inkomstuppgifterna används som underlag för exempelvis arbetslöshetsförsäkringen, sjukförsäkring och pension vilket gör att de felaktiga utbetalningarna från olika stöd kan bli stora.[175] Skatteverket har mycket begränsade möjligheter att ändra felaktiga inkomstuppgifter vilket gör att felen kan kvarstå även om det står klart att utbetalningen för den subventionerade anställningen var felaktig. Skatteverket informerade Arbetsförmedlingen om detta 2021.[176]

3.4.4 Flera risker fångas inte upp

Det finns ett flertal risker som kan uppstå i de subventionerade anställningarna som Arbetsförmedlingen inte följer upp löpande. Dessa är:

Sjukskrivning som inte leder till nedsättning av lönen och därmed ersättningen: Arbetsförmedlingen kan kontrollera med Försäkringskassan hur mycket den anställde har varit sjukskriven med Försäkringskassan, men detta görs bara vid misstanke om fel.[177]

Arbetsgivare och arbetstagare är gifta eller sambo: I omfattningsstudien använde Arbetsförmedlingen Skatteverkets folkbokföringsregister för att granska om arbetsgivaren och arbetstagaren varit gifta eller sammanboende.[178] Det görs dock inte löpande utan dessa relationer kan endast upptäckas via tips eller arbetsförmedlarens misstanke. För ideella föreningar är det särskilt svårt att kontrollera detta eftersom det inte finns krav på att registrera företrädare för föreningar.

Det finns begränsningar i lagstiftningen avseende hur Arbetsförmedlingen får behandla uppgifter som avser en arbetssökandes barn, make, maka eller sambo eller annan närstående person. Arbetsförmedlingen ska bara behandla uppgifterna när det är absolut nödvändiga för handläggningen av ärendet.[179] Arbetsförmedlingen uppger att de ser ett stort behov av att även kunna behandla uppgifterna i urvals- och kontrollsyfte.[180]

Obetalda försäkringar: Arbetsförmedlingen har lagstöd för att kontrollera tecknade försäkringar direkt med försäkringsbolag.[181] Arbetsförmedlingen följer däremot inte upp löpande om försäkringspremierna faktiskt betalas in. Det finns inte heller någon löpande kontroll av om den särskilda löneskatten på pensionskostnader betalas in till Skatteverket.

Brott: I dagsläget samlar Arbetsförmedlingen inte in uppgifter om brott eller anmärkningar från andra myndigheter. Det gör att Arbetsförmedlingen får förlita sig till tips eller arbetsgivarens egna uppgifter om de ska kunna upptäcka att en arbetsgivare har begått ett brott eller annan förseelse.

Dubbelfinansiering: I dagsläget finns det begränsade möjligheter för Arbetsförmedlingen att kontrollera om föreningar och trossamfund får bidrag av andra offentliga aktörer. Kontrollen av andra statliga beslut förlitar sig på arbetsgivarens egna inlämnade uppgifter.[182] Riksrevisionen har tidigare rekommenderat att en lämplig myndighet ska få i uppdrag att inrätta en central databas som omfattar alla tillgängliga statsbidrag till civilsamhället och de organisationer som fått del av sådant stöd.[183]

För hög ersättning i introduktionsjobb: Arbetsförmedlingen skulle ha möjlighet att kontrollera om arbetsgivare får högre ersättning än den tillåtna summan för introduktionsjobb.[184] Det är dock ingenting som görs löpande.

3.5 Hantera misstänkta fel

Det finns flera problem i processen med att hantera felsignaler: långa ledtider innan ärenden hanteras, oproportionella återkrav, oklarheter gällande hur beslutsperioder ska avbrytas och få polisanmälningar som inte heller leder till att personer lagförs.

Figur 4 Arbetsförmedlingens process för att hantera misstänkta fel

Figuren sammanfattar Arbetsförmedlingens process för att hantera misstänkta fel; kontrollutredning, resultat av kontrollutredningen och polisanmälan.

3.5.1 Komplexa kontrollutredningar och långa väntetider

Inom arbetsförmedlingen finns det ett fyrtiotal kontrollutredare som hanterar de signaler om felaktiga utbetalningar som kommer från externa och interna källor på myndigheten.[185] Merparten av kontrollutredarna har roller motsvarande ekonomihandläggare men det finns även ett antal kvalificerade handläggare. Ett antal kvalificerade handläggare arbetar med vidare utredning vilket innebär fördjupade utredningar och polisanmälningar.

När ett ärende kommer in till enheten som hanterar kontrollutredningar tar en kontrollutredare hand om ärendet.[186] Handläggaren utreder ärendet och beslutar om det ska göras återkrav. Hanteringen är relativt standardiserad och ett vanligt sätt att hantera felsignaler eller urval på är att begära in lönespecifikationer eller bankutdrag från arbetsgivaren. På så sätt kan kontrollutredaren ta reda på om lön betalats ut till den anställde.

Utredningarna kräver bred kompetens

Utredningen kan dock bli komplex, till exempel om det handlar om att avgöra om lönen har varit korrekt. Då kan utredaren behöva tolka kollektivavtal för att se om villkoren följs. Utredaren kan även behöva god kunskap om andra myndigheters regelverk för att det ska gå att avgöra hur stora återkrav som ska göras och om det kan vara fråga om bedrägerier. Vi har tagit del av ett beslut från Skatteverket där det framgår att Arbetsförmedlingen hade kunnat göra betydligt större återkrav i ett bedrägeriupplägg som liknar det som beskrevs i avsnitt 3.4.3, men där ersättning för endast en månad återkrävdes.

Långa väntetider innan utredningar startar medför problem

Under senare tid har det varit väntetider på 90 dagar eller mer innan ett ärende utreds av kontrollutredare.[187] Det finns flera orsaker till att ledtiderna är långa. En orsak är att Arbetsförmedlingen utreder i stort sett alla ärenden. Gränsen för hur små belopp som återkrävs är mycket lågt satt.[188] Drygt 60 procent av återkraven handlar om summor på maximalt 10 000 kronor per ärende. 17 procent av ärendena rör återkrav på 2 000 kronor eller mindre.[189] Omfattningsstudien (se avsnitt 3.2.2) krävde också mycket resurser, vilket har gett en anhopning av ärenden. Myndigheten har även satsat extra resurser på att upptäcka misstänkta fel, genom exempelvis riskbaserat urval och inspektörer. Resurserna för att utreda felen har dock inte ökat i motsvarande omfattning.

Långa handläggningstider påverkar möjligheten att kontrollera de uppgifter som arbetsgivare skickar in i samband med kontrollutredningen. Arbetsförmedlingen har rätt att begära in uppgifter från bank- och försäkringsinstitut under pågående anställning.[190] Men om anställningen upphört är det inte möjligt att begära in uppgifterna. Kontrollhandläggarna uppger att de ofta misstänker att bankunderlag är manipulerade, och om anställningen är avslutad går det i dagsläget inte att kontrollera underlagen hos banken.[191] Ett annat problem är att det kan vara svårt att få upplysningar från den som inkommit med anmälan. Kontrollutredare vi har intervjuat uppger att det kan vara svårt för anmälaren att komma ihåg detaljer i ärendet om det har gått fyra månader sedan anmälan gjordes.

3.5.2 Återkraven kan bli mycket höga även för mindre fel

Kontrollutredarna beslutar om återkrav och hur stor andel av den utbetalda ersättningen som ska återkrävas.[192] Under 2022 gjordes återkrav på drygt 130 miljoner kronor för nystartsjobb, lönebidrag och introduktionsjobb.[193] De återkrävda beloppen har ökat kraftigt sedan 2020 (se tabell 5). 2022 var det drygt 68 miljoner kronor av återkraven för subventionerade anställningar som också återbetalades.[194]

Tabell 5 Återkravsbelopp, tusental kronor

 

2020

2021

2022

Introduktionsjobb

6 585

10 906

21 223

Lönebidrag

35 990

46 472

66 979

Nystartsjobb

25 543

32 440

40 922

Totalt

70 138

91 839

131 146

Källa: Arbetsförmedlingens årsredovisning 2022.

Vid intervjuer med kontrollutredare framkommer det att Arbetsförmedlingen genomgående återkräver hela det utbetalade stödbeloppet om det framkommer att det skett ett fel under perioden som stödet betalats ut. Det innebär att återkraven kan bli mycket höga även för mindre fel. Ett exempel på detta som vi har tagit del av är en arbetsgivare som hade gjort avdrag på lönen eftersom hen köpt en biobiljett till den anställde. Det är i strid med förordningen eftersom hela lönen ska betalas ut elektroniskt. I detta fall krävdes arbetsgivaren på drygt 18 000 kronor (hela månadens utbetalda ersättning) på grund av att 165 kronor betalats ut i form av en biobiljett.[195] Ett exempel som blivit uppmärksammat medialt är en järnhandel som gick i konkurs efter återkrav på närmare 600 000 kronor.[196] Om arbetsgivare upplever att det finns risk för att råka ut för stora återkrav även för fel av mindre ekonomisk betydelse finns det en risk att de i framtiden undviker att anställa personer med en subventionerad anställning.

Förordningarna gällande de subventionerade anställningarna ger Arbetsförmedlingen möjlighet att helt eller delvis avstå från krav på återbetalning eller ränta om det finns särskilda skäl för det, även kallat eftergift.[197] Då det krävs särskilda skäl är möjligheterna till eftergift i subventionerade anställningar små. En omständighet som påverkar möjligheten är att det rör sig om arbetsgivare och inte enskilda som är mottagare av stödet.[198] Det förs ingen statistik över antalet eftergifter vilket gör att det svårt att veta hur vanligt förekommande det är.[199] Under 2023 arbetar Arbetsförmedlingen med att ta fram nya riktlinjer som kan komma att medföra att det blir vanligare att avstå från krav på återbetalning.[200]

3.5.3 Återkraven kan inte överklagas – det leder till att processen fördröjs och att alla ärenden inte verkställs

Arbetsgivaren har rätt att begära omprövning av beslutet om återkrav hos Arbetsförmedlingens omprövningsenhet.[201] Arbetsgivare som har fått krav på återbetalning har däremot inte möjlighet att överklaga Arbetsförmedlingens beslut.[202] Om arbetsgivaren inte betalar kravet behöver Arbetsförmedlingen skaffa en exekutionstitel för det återkrävda beloppet för att kunna verkställa kravet hos Kronofogdemyndigheten. Återkravet ses som ett civilrättsligt krav vilket kräver en ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten eller en prövning i allmän domstol.[203] Arbetsgivaren behöver betala dröjsmålsränta på det återkrävda beloppet tills att skulden är betald, och även Arbetsförmedlingens rättegångskostnader vid en förlust.[204] Processen riskerar att ta lång tid och Arbetsförmedlingens rättsavdelning har en lista med ärenden som går många år tillbaka i tiden, från vilken de väljer ärenden att driva till domstol.[205] Alla återkravsärenden verkställs inte. Förfarandet tar tid och resurser för Arbetsförmedlingen.

Att återkravsärenden inte kan överklagas leder till osäkerhet för den enskilde. För Arbetsförmedlingens del får detta till följd att ett återkravsbeslut inte utgör en exekutionstitel, utan måste genomgå förfarandet med betalningsföreläggande och domstol för att kunna bli ett verkställbart krav. En förvaltningsmyndighets beslut om betalning som går att överklaga är numera en exekutionstitel hos Kronofogdemyndigheten.[206] Arbetsförmedlingen anser att återkravsbesluten bör kunna överklagas och har tagit upp frågan med Arbetsmarknadsdepartementet.[207] Arbetsförmedlingen arbetar nu med en hemställan om att besluten om återkrav ska vara möjliga att överklaga till förvaltningsdomstol.[208]

I nuläget är en dom från Högsta förvaltningsdomstolen från 2021 prejudicerande.[209] Av domen framgår att beslut om återkrav kan komma under domstols prövning på olika sätt, och att förfarandet därmed inte står i strid med Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna. Under 2022 inleddes en rättsprocess där en arbetsgivare begärde att överklagandeförbudet skulle åsidosättas med hänvisning till att rätten till domstolsprövning i konventionen inskränks på ett oproportionerligt sätt för den enskilde. Kammarrätten i Sundsvall har i dagsläget beviljat prövningstillstånd, men ännu inte avgjort målet.[210]

3.5.4 Det finns oklarheter gällande hur beslutsperioder ska avbrytas

Om Arbetsförmedlingen får kännedom om att förutsättningarna som låg till grund för ett beslut har ändrats, ska beslutet omprövas och eventuellt avbrytas.[211] Enligt nuvarande rutiner är det handläggare i regionerna eller på PDM som ska fatta beslut om omprövning och avbrott, efter signal från ekonomiavdelningen. Det går inte att få fram hur många omprövningar och avbrott som görs utifrån kontrollutredarnas beslut. Det går därmed inte att veta om pågående beslutsperioder avbryts i de fall Arbetsförmedlingen upptäcker fel.

De intervjuade kontrollutredarna uppger att det efter Arbetsförmedlingens reformering är svårt att veta vilken arbetsförmedlare som ska hantera omprövningen av ett ärende. Tidigare var arbetssökande knutna till en specifik arbetsförmedlare och då var det den personen som skulle ompröva ärendet. I dagsläget kan kontrollhandläggarna behöva lägga mycket tid på att försöka ta reda på vem som är behörig att ompröva ett beslut.

Under 2020–2021 gjordes en pilotstudie där omprövningar koncentrerades till ekonomiavdelningen.[212] I slutrapporten om projektet framhölls att både handläggare och deltagande kontor var övervägande positiva. Efter pilotprojektet valde Arbetsförmedlingen emellertid att inte fortsätta med central omprövning.[213]

3.5.5 Arbetsförmedlingen gör få polisanmälningar

Sett till hur många personer som har subventionerade anställningar gör Arbetsförmedlingen få polisanmälningar om misstänkt felaktigt nyttjande av stöden. Vi har gått igenom alla polisanmälningar Arbetsförmedlingen gjort gällande subventionerade anställningar under åren 2021 och 2022. Under 2021 gjordes 41 polisanmälningar och under 2022 gjordes 26 polisanmälningar som rörde subventionerade anställningar.[214] Brottsrubriceringarna var bidragsbrott och bedrägeri, i några fall grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott. En ytterligare brottsrubricering var urkundsförfalskning. Den brottsmisstanken uppstod då arbetsgivare skickade in förfalskade dokument när Arbetsförmedlingen begärde in underlag för att kontrollera om stödet var korrekt.

I många av fallen gällde polisanmälningarna flera typer av stöd i samma anmälan. Nystartsjobb förekom i flest anmälningar, 45 stycken. Därefter kom de olika formerna av lönebidrag (23), introduktionsjobb (11) och extratjänster (3).

3.5.6 Liten risk att bli dömd för bedrägeri eller bidragsbrott

Sett till riskerna i systemet och antalet personer som tar del av subventionerade anställningar är det anmärkningsvärt få fall där personer blivit dömda för missbruk av systemet. Under åren 2016 till 2022 har vi identifierat sex domar där personer blivit dömda för bedrägeri kopplat till subventionerade anställningar.[215]

I de fall där personer lagförts handlar de felaktiga utbetalningarna om stora summor. I en dom gällande grovt bedrägeri i Göteborgs tingsrätt uppgick det felaktigt utbetalda beloppet till cirka 11 miljoner kronor för lönebidrag och särskilt anställningsstöd.[216] I Södertörns tingsrätt dömdes tio personer för brott, varav ett flertal för grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott för att ha fått 3,4 miljoner kronor på felaktig grund.[217]

Ett skäl till att det finns så få lagföringsbeslut kan vara att det innan förordningsändringarna var otydligt på vilka grunder missbruk av subventionerade anställningar kan klassas som bedrägerier eller bidragsbrott. Kontrollutredare uppger att det ofta är tydligt i polisanmälningarna att det handlar om en felaktig utbetalning. Det som däremot är svårt att bevisa är att felet är uppsåtligt. Det beror på att det inte framgår i arbetsförmedlarens dokumentation vem hos arbetsgivaren som har fått informationen och vad som sagts.[218]

I SOU 2022:37 redogör utredaren för svårigheter med att lagföra personer för bidragsbrott. Antalet lagförda och uppklarningsgraden för bidragsbrott har dock ökat kraftigt under senare år.[219] Men ökningen märks inte för de subventionerade anställningarna där det fortsatt är mycket ovanligt att någon lagförs. I dagsläget pågår det ingen central samverkan mellan Arbetsförmedlingen och Polismyndigheten angående hur antalet polisanmälningar som leder till lagföring kan öka.[220]

  • [65] Jämför med SOU 2014:16, s. 72.
  • [66] 2 § förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll.
  • [67] Se 6, 8–9 §§ förvaltningslagen (2017:900).
  • [68] Jämför 9 a § förordning (2000:628) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten.
  • [69] 5 § förordningen (2022:811) med instruktion för Arbetsförmedlingen.
  • [70] Se 9 § förvaltningslagen.
  • [71] Regler om återbetalning och återkrav finns i 33–40 §§ förordningen om stöd för nystartsjobb, 51–58 §§ förordningen om särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga, 34–41§§ förordningen om särskilt anställningsstöd.
  • [72] Se 5 § förvaltningslagen.
  • [73] Statskontoret, Sagt men inte gjort – en granskning av Arbetsförmedlingens arbete för att förhindra felaktiga utbetalningar, 2009, SOU 2014:16, SOU 2017:37 och SOU 2019:59.
  • [74] Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-10-13.
  • [75] Arbetsförmedlingen, Policy för Arbetsförmedlingens kontrollarbete, 2015.
  • [76] Ett dokument som bidrar till en tydlig kontrollstruktur är Arbetsförmedlingen, Misstanke om felaktig utbetalning, 2022, som beskriver hur ärenden om felaktiga utbetalningar ska utredas, beslutas och återkrävas.
  • [77] Se Arbetsförmedlingen, Kontrollplan 2023 avseende utbetalningar av stöd till arbetsgivare, 2022.
  • [78] Se Arbetsförmedlingen, Arbetet mot felaktiga utbetalningar, andra halvåret 2022, 2023.
  • [79] Det finns också en FUT-kontaktperson på avdelningen VO direkt där nystartsjobben handläggs.
  • [80] SOU 2014:16, s. 106. FUT-kontaktpersonerna samverkar dock sinsemellan och har regelbundna möten.
  • [81] Intervju med ledningen för Uppföljning och kontroll på Arbetsförmedlingen, 2023-05-30.
  • [82] Arbetsförmedlingen, Omfattningsstudie del 1, 2023.
  • [83] Arbetsförmedlingen, Riskanalyser med avseende på felaktiga utbetalningar. Återrapport Arbetsförmedlingen regleringsbrev 2021, uppdrag 4, 2021, s. 19.
  • [84] För 24 enskilda ersättningar studerades omfattningen med empiriska metoder. I ytterligare ett 20-tal ersättningar uppskattades omfattningen på annat sätt. Ekonomistyrningsverket, Omfattningen av felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen, 2023, s. 9.
  • [85] Bostadsbidrag (16–20 procent), lönebidrag (8–16 procent), tillfällig föräldrapenning
    (13–15 procent) och nystartsjobb (7–15 procent). Den genomsnittliga felandelen för samtliga empiriskt studerade ersättningar är 2,0 procent. Ekonomistyrningsverket, Omfattningen av felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen, 2023, s. 9. Det är svårt att jämföra omfattningen av fel i olika ersättningar, bland annat på grund av att myndigheterna använder olika sätt att skatta omfattningen och att ersättningarna vänder sig till olika målgrupper.
  • [86] De underlag som begärdes in från arbetsgivaren var: kopia på lönebesked samt utbetalningsunderlag som styrker att hela lönen utbetalts elektroniskt. För lönebidrag begärdes också in: underlag som visar att arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal, hängavtal eller kopia av försäkringsbrev som styrker att de har erforderliga försäkringar, kvittens för inrapporterad årslön på individnivå avseende tjänstepension till försäkringsbolag.
  • [87] I lönebidragen kontrollerades åtta olika variabler och i nystartsjobben elva variabler. Information inhämtades från Försäkringskassan, CSN, Migrationsverket och Skatteverket.
  • [88] Arbetsförmedlingen, Omfattningsstudie del 1, 2023. De estimerade beloppen är beräknade med 95-procentiga konfidensintervall som vi inte anger här.
  • [89] Arbetsförmedlingen, Omfattningsstudie del 1, 2023, s. 2 och s. 42–53. Efter färdigställandet av omfattningsstudien har Arbetsförmedlingen påbörjat ett arbete för att följa upp resultat från studien. Preliminära resultat tyder på att återkravsbeslut som fattas på grund av ej inkomna återkrav kvarstår i relativt stor utsträckning. Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-10-13.
  • [90] I denna studie har de gjort ett urval av polisanmälningar där det bedöms finnas tecken på arbetslivskriminalitet. Studien publicerades 2023 som en del av Delegationen mot arbetslivskriminalitets bedömning av omfattningen av arbetslivskriminalitet, SOU 2023:8.
  • [91] Fler stöd än de vi granskar ingick i studien: anställningsstöd, extratjänster, lönebidrag, merkostnadsersättning, nystartsjobb och stöd till personligt biträde, SOU 2023:8, s. 228.
  • [92] Gäller enbart beslut fattade innan 1 december 2022 samt etableringsjobb.
  • [93] Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-08-18.
  • [94] I bilaga 4 redogör vi för dessa förordningsändringar.
  • [95] Arbetsgivarkontrollen uppdaterades med de nya obligatoriska villkoren kort efter att förordningsändringarna trädde i kraft.
  • [96] Se 22 a § förordningen om stöd för nystartsjobb, 44 a § förordningen om särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga, 21 a § förordningen om särskilt anställningsstöd.
  • [97] Arbetsförmedlingen, Handläggarstöd Arbetsgivarkontroll, 2023.
  • [98] Arbetsförmedlingen anger i sitt rättsliga ställningstagande utifrån förordningsändringarna att stöd inte ska beviljas om arbetsgivaren under de senaste fem åren förorsakat att stöd från Arbetsförmedlingen lämnats på felaktig grund eller med ett för högt belopp. Om den handling som förorsakat den felaktiga utbetalningen framstår som ett misstag eller i övrigt framstår som obetydlig, finns det inte skäl att neka stöd eller bidrag.
  • [99] Arbetsförmedlingen, Definitioner av begrepp och uttryck i det arbetsmarknadspolitiska regelverket avseende krav på anordnare och arbetsgivare, 2022, s. 6.
  • [100] Intervju med ledningen för Uppföljning och kontroll på Arbetsförmedlingen, 2023-05-30 samt mejl, 2023-08-18.
  • [101] Elin – medicinskt underlag, AIS arbetssökande, AIS arbetsgivare, BÄR och Diariet. För nystartsjobb respektive introduktionsjobb arbetar handläggaren i fyra system.
  • [102] Ett exempel på detta är att uppgifter om att arbetsgivaren har fått information och faktablad om lönebidrag ska registreras i AIS-arbetssökande, AIS-arbetsgivare och i en ruta i beslutet. Ett annat exempel är att om arbetstagarorganisationen inte yttrar sig så behöver detta registreras i flera system. Mejl från arbetsförmedlare, 2023-08-21.
  • [103] Kritiken handlade bland annat om bristande förankring och utbildning gentemot de handläggare som ska hantera ärenden i det nya systemstödet. Arbetsförmedlingen, Arbetsförmedlingens utveckling och införande av BÄR, 2021.
  • [104] Ansvarig för nystartsjobb uppger att det är 320 arbetsförmedlare på PDM som handlägger nystartsjobb, därtill tillkommer några handläggare i regionerna (mejl 2023-08-21). Ansvarig för lönebidrag uppskattar att det är omkring 300–350 medarbetare som handlägger och beslutar om lönebidrag (mejl 2023-08-21). För introduktionsjobb bedömer ansvarig att det handlar om 2 till 3 personer per enhet (mejl 2023-08-14), vi skattar detta till 100–200 medarbetare.
  • [105] Se 5 a–6 §§ förordningen (2000:628) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten. Där framgår det att handlingsplanen ska upprättas senast 30 dagar från det att den enskilde anmäler sig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen och att handlingsplanen ska förnyas var sjätte månad. Tidigare fanns det inte något krav i förordningen på förnyande var sjätte månad, i stället skulle handlingsplanen förnyas vid behov.
  • [106] Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-10-13.
  • [107] Se till exempel Arbetsförmedlingen, Riskanalyser med avseende på felaktiga utbetalningar. Återrapport Arbetsförmedlingen regleringsbrev 2021, uppdrag 4, 2021, s. 17.
  • [108] Dessa kontakter sker framför allt i nystartsjobb och introduktionsjobb.
  • [109] Arbetsförmedlingen gjorde under 2021 en hemställan till regeringen om författningsändringar för att möjliggöra kontroller av enskildas rätt att arbeta och vistas i Sverige.
  • [110] Detta gäller för samtliga tre stödformer. Se Arbetsförmedlingen, Handläggarstöd Nystartsjobb, 2022.
  • [111] Se 21 § förordningen (2018:43) om stöd för nystartsjobb, 20 § förordningen (2018:42) om särskilt anställningsstöd, 18 § förordningen (2017:462) om särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga.
  • [112] Till exempel så står vissa av lönerna angivna som timlöner.
  • [113] Enligt Arbetsförmedlingens rättsavdelning beror det på att det i förordningarna framgår att Arbetsförmedlingen endast får bevilja stöd om lön följer av kollektivavtal eller är i nivå med lön enligt kollektivavtal. Om det kommer fram att lönen har varit lägre än beslutad lön men i nivå med kollektivavtal skulle Arbetsförmedlingen ha beviljat det från början och det betraktas därför inte som en felaktig utbetalning och renderar därför inte i ett återkrav. När Arbetsförmedlingen bedömer om hela lönen har utbetalats elektroniskt utgår man dock från den lön som angetts i beslutet. Mejl från rättsavdelningen, 2023-05-01.
  • [114] Det finns exempelvis skillnader på vilka försäkringar som krävs för arbetare och tjänstemän.
  • [115] Arbetsförmedlingen, Arbetet mot felaktiga utbetalningar, andra halvåret 2022, 2023, s. 6.
  • [116] För Fora försäkring gäller att nya arbetsgivare anger preliminära löner för sina anställda när de ansluter sig. Därefter sker en årsvis retroaktiv avstämning då de slutliga lönerna rapporteras. Det finns en risk att nyregistrerade arbetsgivare inte slutrapporterar och/eller inte betalar den retroaktiva fakturan. Mejl från Fora, 2023-09-06
  • [117] Arbetsförmedlingens interna instruktion AFII 4/2013, 2017, regel 5.
  • [118] Arbetsförmedlingen, Förekomst av funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga. Återrapport om att åstadkomma väl fungerande bedömningar, 2022, s. 27.
  • [119] Detta har senast granskats i Arbetsförmedlingen, Omfattningsstudie del 1, 2023, s. 41.
  • [120] Arbetsförmedlingen, Kvalitetsgranskade arbetsgivarstöd 2022, 2022, s. 8.
  • [121] Från och med 1 juni 2023 har Arbetsförmedlingen beslutat att arbetsplatsbesök inte behöver ske på arbetsplatser som är mycket väl kända av Arbetsförmedlingen. Arbetsförmedlingens intranät, hämtad 2023-06-08.
  • [122] Arbetsförmedlingen, Metodbok Arbetsanalys, 2019.
  • [123] Arbetsförmedlaren har dock möjlighet att vänta med att fylla i ersättningsnivån om det finns behov av att diskutera med en kollega. Mejl från sakansvarig lönebidrag, 2023-06-09.
  • [124] Risk för påtryckningar anges också som en risk i Arbetsförmedlingen, Riskanalyser med avseende på felaktiga utbetalningar. Återrapport Arbetsförmedlingen regleringsbrev 2021, uppdrag 4, 2021.
  • [125] I vissa regioner kan tvåhandsfattning förekomma men det är inget nationellt krav. Mejl från ansvarig introduktionsjobb, 2023-08-14.
  • [126] Arbetsförmedlingen, Kvalitetsgranskade arbetsgivarstöd 2022, 2022, s. 2.
  • [127] Övriga ärenden handläggs i regionerna och är framför allt personer med skyddad identitet. Mejl från ansvarig för nystartsjobb, 2023-08-11.
  • [128] Se 3, 4–8 §§ förordningen (2018:43) om stöd för nystartsjobb.
  • [129] Dessa uppföljningar påbörjades 2017 och gjordes då varje kvartal. Från och med 2022 publicerar Arbetsförmedlingen kvalitetsuppföljningar halvårsvis.
  • [130] Arbetsförmedlingen, Kvalitetsgranskade arbetsgivarstöd 2022, 2022.
  • [131] Arbetsförmedlingen, Arbetet mot felaktiga utbetalningar, andra halvåret 2022, 2022, s. 8.
  • [132] Se 9 a § förordningen (2000:628) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten.
  • [133] Se Arbetsförmedlingen, Kartläggning av samråd med arbetstagarorganisationerna, 2018, samt Handels, I arbete eller åtgärd? En studie av arbetsplatsförlagda insatser i handeln, 2015.
  • [134] Hotell- och restaurangfacken slutade med samråd 2019 enligt deras webbplats (hämtad 2023-08-01), och inte heller Unionen svarar på förfrågningar (hämtad på webbplatsen 2023-08-01). Fastighetsanställdas förbund beslutade att sluta att svara på förfrågningar från och med 1 januari 2023 (hämtad på webbplatsen 2023-08-01).
  • [135] Enligt en beräkning från Arbetsförmedlingen skickade de under 2017 cirka 194 000 samrådsblanketter till arbetstagarorganisationerna. Arbetsförmedlingen, Kartläggning av samråd med arbetstagarorganisationerna, 2018.
  • [136] Arbetsförmedlingen, Handläggarstöd Förfrågan till en arbetstagarorganisation vid arbetsmarknadspolitiskt program och insats som är förlagd till en arbetsplats, 2023.
  • [137] Fastighetsanställdas förbund valde under början av 2023 att sluta besvara Arbetsförmedlingens förfrågningar om yttrande. Hämtad på webbplatsen, 2023-08-16.
  • [138] Enkäten skickades till tretton LO-förbund. Sju förbund svarade på enkäten. Enkätsvaren diskuterades vid ett uppföljande möte på LO den 31 maj 2023 där tolv förbund medverkade.
  • [139] Redan 2018 hade Arbetsförmedlingen avsatt pengar för digitalisering av samrådsprocessen. Arbetsförmedlingen, Kartläggning av samråd med arbetstagarorganisationerna, 2018, s. 36.
  • [140] Förordningsändringarna öppnade för möjligheten att dela vissa personuppgifter digitalt enligt 11 d § förordningen (2002:623) om behandling av personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten. Mejl från tjänstemän på Arbetsförmedlingen, 2023-04-17.
  • [141] Förordning (2022:1346) om statsbidrag till arbetstagarorganisationer för kostnader för att ge in yttranden till Arbetsförmedlingen inför arbetsplatsförlagda program.
  • [142] Anslaget som kunde fördelas var 10 miljoner kronor, se regeringsbeslut A2023/01170 och A2023/00946.
  • [143] Prop. 2023/24:1, Utgiftsområde 14, s. 36.
  • [144] Intervju med företrädare för Arbetsförmedlingen, 2023-06-01.
  • [145] Arbetsförmedlingen, Handläggarstöd Lönebidrag för anställning, 2023.
  • [146] Arbetsförmedlingen, Handläggarstöd Introduktionsjobb, 2022.
  • [147] Längden på stödtiden är beroende på vilken kvalificeringsgrund den arbetssökande får nystartsjobb för. Den längsta tiden, fyra år, kan ges för arbetssökande över 55 år. 11 § förordningen (2018:43) om stöd för nystartsjobb.
  • [148] Från 1 januari till 11 augusti 2023 genererades följande antal signaler: arbetstagare med stöd som fått väsentligt inflytande hos sin arbetsgivare – 82 signaler; ej längre arbetsgivarregistrerad hos Skatteverket – 62 signaler; indragen F-skattsedel – 70 signaler. Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-08-18.
  • [149] Intervju med urvalsanalytiker, 2022-10-25.
  • [150] Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-08-25. Gäller lönebidrag, nystartsjobb och introduktionsjobb.
  • [151] Arbetsförmedlingen, Arbetet mot felaktiga utbetalningar, andra halvåret 2022, 2023 samt mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-10-13.
  • [152] Under 2020 inkom 560 st och 2021 inkom 826 st interna FUT-anmälningar gälande nystartsjobb, introduktionsjobb och lönebidrag. Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-08-25.
  • [153] 15 procent av de felsignaler som genererar återkrav kan kopplas till felaktig lön, att försäkringar saknas, ej elektronisk löneutbetalning, anställningen understiger beslutets omfattning. Se tabell B 11 i bilaga 1.
  • [154] Under 2020 inkom fyra ärenden och 2021 inkom 18 ärenden. Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-08-25.
  • [155] Lag (2008:206) om underrättelseskyldighet vid felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen.
  • [156] Arbetsförmedlingen, Arbetet mot felaktiga utbetalningar, första halvåret 2022, 2022, s. 5.
  • [157] En näringsidkare är skyldig att redovisa löneskatt på pensionskostnader för att Skatteverket ska kunna avgöra hur mycket skatt arbetsgivaren ska betala. Genom att inte redovisa underlag för löneskatt på pensionskostnader riskerar arbetsgivaren att göra sig skyldig till skattebrott, se lag (1991:687) om särskild löneskatt på pensionskostnader, förordningen (1991:704) om fastställande av särskild löneskatt på statens pensionskostnader och 2 § skattebrottslagen (1971:69). Se exempelvis 22 § (2018:43) förordning en om stöd för nystartsjobb som anger att stöd inte får ges till arbetsgivare som inte har fullgjort sina skyldigheter i fråga om skatter eller socialförsäkringsavgifter.
  • [158] Det finns totalt tolv inspektörer i landet. Inspektörerna arbetar alltid två och två, om de inte deltar i myndighetsgemensamma inspektioner.
  • [159] Arbetsförmedlingen, Oannonserade kontrollbesök. Utvärdering av pilotprojekt, 2023.
  • [160] I 82 fall var en eller flera personer med stöd ej på plats, i 57 fall hade inspektörerna misstanke om att det inte fanns någon verksamhet. Andra vanliga fel var att arbetsvillkoren ej var enligt avtal (46 fall) och att det fanns misstanke om att personen med stöd är företrädare (19 fall). Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-08-18.
  • [161] Intervju med sektionschef för inspektörer, 2023-02-23 samt uppföljande mejl med inspektör, 2023-08-25.
  • [162] Arbetsförmedlingen, Oannonserade kontrollbesök. Utvärdering av pilotprojekt, 2023.
  • [163] Enligt 5 § förordningen (2022:811) med instruktion för Arbetsförmedlingen.
  • [164] Intervju med tjänstemän på Arbetsförmedlingen som arbetar med det myndighetsgemensamma arbetet mot organiserad brottslighet, 2023-04-26.
  • [165] Intervju med sektionschef för inspektörer, 2022-02-23.
  • [166] Lag (2016:774) om uppgiftsskyldighet vid samverkan mot viss organiserad brottslighet.
  • [167] Polismyndigheten m.fl., Myndigheter i samverkan mot den organiserade brottsligheten 2022, 2023.
  • [168] De nio myndigheterna är Arbetsförmedlingen, Arbetsmiljöverket, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket, Polismyndigheten, Skatteverket och Åklagarmyndigheten.
  • [169] Arbetsmarknadsdepartementet, Uppdrag att inrätta regionala center mot arbetslivskriminalitet och om varaktig myndighetssamverkan, 2022, s. 3.
  • [170] Arbetsförmedlingen, Arbetsförmedlingens årsredovisning 2022, 2023, s. 71.
  • [171] Presentation av Utredningen om inrättandet av Utbetalningsmyndigheten, 2023-03-06.
  • [172] Intervju med Skatteverket, 2023-02-17.
  • [173] Se bilaga 1 för ett exempel på detta.
  • [174] När Skatteverket studerade sex ideella föreningar som tidigare fått återkrav från Arbetsförmedlingen hittade de tre fall där redovisade inkomstuppgifter inte överensstämmer med uppgifterna från bankkontoutdrag. Underlag från Skatteverket, 2023-07-11.
  • [175] Intervju med företrädare för Skatteverket, 2023-02-17.
  • [176] Riksrevisionen har tagit del av Skatteverkets mejl som skickades till Arbetsförmedlingen 2021-10-21.
  • [177] Arbetsförmedlingen, Riskanalyser med avseende på felaktiga utbetalningar. Återrapport Arbetsförmedlingen regleringsbrev 2021, uppdrag 4, 2021, s. 17.
  • [178] Arbetsförmedlingen, Omfattningsstudie del 1, 2023.
  • [179] Se 3 § förordning (2002:623) om behandling av personuppgifter i den arbetsmarknadspolitiska verksamheten.
  • [180] Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-10-13.
  • [181] 3 § i lag (2020:474) om skyldighet för kreditinstitut och försäkringsgivare att lämna vissa uppgifter till Arbetsförmedlingen.
  • [182] Arbetsförmedlingen, Riskanalyser med avseende på felaktiga utbetalningar. Återrapport Arbetsförmedlingen regleringsbrev 2021, uppdrag 4, 2021.
  • [183] Riksrevisionen, Tillit och kontroll – statlig bidragsgivning till civilsamhället, 2023.
  • [184] Ett företag ska inte ska få stöd på mer än 200 000 euro under innevarande år och de två föregående åren (se bilaga 1).
  • [185] Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-10-13.
  • [186] De är uppdelade i olika arbetslag beroende på vilken felsignal som ärendet är kodat som när det inkommer. Felsignaler kan till exempel vara att arbetstagaren har fått fel lön, att lönen inte betalats ut elektroniskt eller att arbetsgivaren inte har haft rätt försäkringar för den anställde.
  • [187] Intervju med chef för enheten för Uppföljning och kontroll, 2023-02-24. Vid ett uppföljande mejl 2023-08-08 angav företrädare för Arbetsförmedlingen att det äldsta ärendet som väntade på utredning var registrerat 2 februari, alltså sex månader tidigare.
  • [188] Riksrevisionen väljer att inte skriva ut den exakta gränsen.
  • [189] Se tabell B10 i bilaga 3. Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-08-25.
  • [190] Enligt lag (2020:474) om skyldighet för kreditinstitut och försäkringsgivare att lämna vissa uppgifter till Arbetsförmedlingen.
  • [191] Arbetsförmedlingen arbetar med en hemställan för att begära att regelverket ändras så att det ska gå att få uppgifter från bank- och försäkringsinstitut även efter att anställningen avslutats.
  • [192] Om återkravet uppgår till över 200 000 kronor ska ytterligare en handläggare gå igenom ärendet. Intervju med företrädare för Arbetsförmedlingen, 2023-04-20.
  • [193] Arbetsförmedlingen, Arbetsförmedlingens årsredovisning 2022, 2023, s. 67.
  • [194] Arbetsförmedlingen, Arbetsförmedlingens årsredovisning 2022, 2023, s. 70. Även extratjänster ingår här, utöver nystartsjobb, lönebidrag och introduktionsjobb.
  • [195] Ärendets diarienummer är Af-2022/0015 7383. Riksrevisionen har tagit del av ytterligare ett ärende där Arbetsgivaren blev återbetalningsskyldig med 115 000 kronor för att ha rapporterat en årslön som var 40 000 kronor för låg till Fora (diarienummer Af-2022/00338108). Arbetsförmedlingen har i ett annat ärende angett att ”den ekonomiska vinsten av att rapportera för låga löner till Fora får anses som försumbar” (diarienummer Af-2022/01064172).
  • [196] Nordebo, ”Vem vinner på att Arbetsförmedlingen tvingar Dorotea Järnhandel i konkurs?”, 2022-05-20.
  • [197] Se 37 § förordningen om stöd för nystartsjobb.
  • [198] Svea hovrätt, dom 2019-04-26, mål nr 4455–18.
  • [199] Intervju med ledningen för uppföljning och kontroll, 2023-05-30.
  • [200] Riksrevisionen tog del av riktlinjerna 2023-04-24, då var de på remiss internt på Arbetsförmedlingen.
  • [201] Omprövningen har dragits med långa handläggningstider. 2022 angav JO att Arbetsförmedlingen hade stora problem med långa handläggningstider i ärenden om omprövning samt att handläggningen inte skett i enlighet med de krav som ställs i 9 § förvaltningslagen (2017:900). Riksdagens ombudsmän JO, Inspektion av Arbetsförmedlingen, enheten för omprövning i Östersund, den 23–24 februari 2022, 2022.
  • [202] Återbetalning, återkrav, omprövning och överklagande är reglerat på samma sätt i de olika förordningarna. Se 33–40 § förordningen om stöd för nystartsjobb, 51–58 § förordningen om särskilda insatser för personer med funktionsnedsättning som medför nedsatt arbetsförmåga, 34–41 § förordningen om särskilt anställningsstöd.
  • [203] En ansökan om betalningsföreläggande enligt lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning är avsett för otvistiga fordringar. Kronofogdemyndigheten, som handlägger ansökan, gör ingen prövning av kravet – om motparten inte invänder mot kravet utfärdas ett beslut, utslag, som kan verkställas på samma sätt som en dom från domstol. Om motparten bestrider kravet måste dock sökanden välja om saken ska gå vidare till tingsrätt eller om det ska avskrivas. Kronofogdemyndigheten kan inte utfärda ett utslag om kravet har bestridits.
  • [204] Se 36 § förordningen om stöd för nystartsjobb. Motsvarande reglering finns för de övriga två stöden.
  • [205] Intervju med företrädare från Arbetsförmedlingen, 2023-03-01.
  • [206] 3 kap. 1 § 1 stycket 6 punkten utsökningsbalken (1981:774).
  • [207] Mejl från rättsavdelningen på Arbetsförmedlingen, 2023-05-01.
  • [208] Mejl från Arbetsförmedlingen, 2023-10-23.
  • [209] Högsta förvaltningsdomstolen Ref 8, mål nr 1674–20.
  • [210] Kammarrätten i Sundsvall, mål nr 3245–22. Se även Förvaltningsrätten i Falun,
    beslut 2022-11-30, mål nr 4886–21.
  • [211] Arbetsförmedlingen, Misstanke om felaktig utbetalning, 2022.
  • [212] Pilotprojektet beskrivs i rapporten Arbetsförmedlingen, Effektiva omprövningar. Slutrapportering av pilotstudie 2020–2021, 2022.
  • [213] Riksrevisionen har inte kunnat få fram orsaken till detta.
  • [214] Vi har tittat på samtliga subventionerade anställningar. Även extratjänster förekommer i materialet.
  • [215] Göteborgs tingsrätt, dom 2021-12-10, mål nr B 18565–19, Södertörns tingsrätt, dom 2016-06-10, mål nr B 1492–15, Luleå tingsrätt, dom 2017-06-02, mål nr B 1432–16, Norrköpings tingsrätt, dom 2021-04-06, mål nr B 2949–18, Solna tingsrätt, dom 2017-03-01, mål nr B 7930–15, Södertälje tingsrätt, dom 2016-10-05, mål nr B 2725–13.
  • [216] Göteborgs tingsrätt, dom 2021-12-10, mål nr B 18565–19.
  • [217] Södertörns tingsrätt, dom 2016-06-10, mål nr B 1492–15.
  • [218] Intervju med kontrollutredare, 2023-02-02.
  • [219] SOU 2022:37, s. 164–171.
  • [220] Intervju med ledningen för enheten Uppföljning och kontroll på Arbetsförmedlingen, 2023-05-30.

Uppdaterad: 21 november 2023

Kontakta oss

Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Läs mer om behandling av personuppgifter

Vad handlar din fråga om?
Vad handlar din fråga om?