Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.
Riksrevisionen logotyp, länk till startsidan.

4. Förkontroll av organisationer som söker projektbidrag

I det här kapitlet beskriver vi hur Kammarkollegiet kontrollerar organisationer som söker projektbidrag från Allmänna arvsfonden (”förkontroll”). Vi besvarar första delen av delfråga 2: Har Kammarkollegiet en effektiv kontroll av organisationer och utbetalda projektbidrag?

Riksrevisionen har genom slagningar i olika register funnit att firmatecknare och anställda, liksom organisationer som driver arvsfondsprojekt förekommit i samband med ekonomisk brottslighet, organiserad brottslighet och demokratihotande brottslighet. Detta visar hur central en rigorös förkontroll av sökande organisationer och dess företrädare är för att så långt som möjligt upptäcka oseriösa sökande och sökande som inte har tillräcklig kapacitet att driva ett stort projekt på rätt sätt.

Det finns åtgärder för att förstärka förkontrollen som Kammarkollegiet skulle kunna vidta direkt. Andra åtgärder kräver att myndigheten utreder hur man redan inom dagens lagstiftning kan förbättra förkontrollen. Slutligen finns det sådana kontroller som inte kan göras utan att lagstiftaren ser över möjligheterna för vidare informationsutbyte myndigheter emellan med mera.

Våra viktigaste iakttagelser är:

  • Ekonomisk brottslighet och organiserad brottslighet har förekommit, och misstänkts, bland anställda och firmatecknare i arvsfondsprojekt. Detsamma gäller demokratihotande brottslighet. Organisationer som fått arvsfondsbidrag var överrepresenterade i penningtvättsregistret. En orsak kan vara att stora, relativt tillitsbaserade välfärds- och bidragssystem i ökande grad dragit till sig oseriösa aktörer.
  • Hälften av alla ideella föreningar med pågående projektbidrag från Allmänna arvsfonden har i stor utsträckning helt låtit bli att deklarera eller lämnat underskattade inkomstuppgifter i sin deklaration. Det kan antingen bero på att organisationen har för låg administrativ kapacitet eller att den är oseriös.
  • Kammarkollegiet kontrollerar inte firmatecknares identitet, folkbokföringsadress, om de har skulder eller näringsförbud.
  • Kontrollens rättsliga förutsättningar är skapade för en tid då ideella föreningar inte hanterade stora bidrag och är därför svaga. Det saknas lagstiftning som tydligt fastställer demokrativillkor, vilken personuppgiftsbehandling som är tillåten och förutsättningar för återkrav. Vidare saknas ett officiellt register över ideella föreningar som tar emot statliga stöd och deras firmatecknare (”företrädarregister”). En gemensam databas över statliga bidrag till det civila samhället finns inte heller, men granskningen visar att en sådan databas skulle behövas.

Konsekvensen är att Kammarkollegiets förkontroll inte är så träffsäker som den skulle kunna och borde vara. Det innebär en påtaglig risk för att oseriösa aktörer och organisationer som är olämpliga eller oförmögna att driva stora projekt beviljas projektbidrag.

Avsnitt

4.1 Riksrevisionens operationaliserade bedömningsgrund

Kammarkollegiets förkontroll behöver så långt som möjligt säkerställa att bidragen från Allmänna arvsfonden endast går till organisationer och projekt som är berättigade till det och har den kapacitet som krävs för att driva stora projekt med arbetsgivaransvar, lönehantering, redovisning med mera på ett korrekt sätt.

Förkontrollen ska också i rimlig utsträckning kunna identifiera oseriösa aktörer som saknar avsikt att använda bidraget så som man gett sken av i ansökan.

Kammarkollegiet behöver därför i samband med ansökan från organisationerna begära in och hantera den information som behövs för att bedöma dessa relevanta faktorer i sin förkontroll.

4.2 Kammarkollegiets förkontroll följer en god struktur

Liksom för den övriga ansökningsprocessen har Kammarkollegiet utförliga rutindokument som beskriver vilka kontrollmoment som ska utföras.

Kammarkollegiet kontrollerar att den sökande organisationen inte har skatteskulder eller skulder hos Kronofogden, är i likvidation eller försatt i konkurs. Handläggarna kontrollerar även att organisationerna har korrekta skatteregistreringar, framför allt att de är registrerade som arbetsgivare.

För att bedöma organisationens demokratiska värdegrund och struktur studerar Kammarkollegiet stadgar, protokoll, verksamhetsberättelse och webbplats samt gör sökningar på internet. De inhämtade dokumenten ska också svara på om den sökande organisationen har kapacitet att driva projekt i den omfattning de har ansökt om, och att organisationens ändamål stämmer med projektets inriktning. Kammarkollegiet tar också referenser från samarbetsorganisationer och kommuner.

Man stämmer av att de som skrivit under ansökan är rätt person(er) enligt föreningens beslutsordning och personval. Men man kontrollerar inte undertecknandes identitet (det vill säga att det verkligen är de personerna som har skrivit under), deras bokföringsadresser eller om de har skulder eller näringsförbud.

4.3 Ekonomisk, organiserad och demokratihotande brottslighet hos personer och organisationer med projektbidrag från Allmänna arvsfonden

Vi har samlat in personuppgifter från samtliga arvsfondsprojekt som pågick i mars 2023. Drygt 2 100 personer var aktiva i projekten: knappt 1 400 anställda och drygt 800 firmatecknare.[53] 285 organisationer lämnade uppgifter. Vi har låtit Polismyndigheten och Säkerhetspolisen göra förekomstkontroller i relevanta register för att se om det finns en historik av registrerade domar och brottsmisstankar om ekonomisk brottslighet, organiserad brottslighet och demokratihotande brottslighet.[54] Vår granskning visar att sådana domar och misstankar förekom, både när det gäller själva organisationerna och när det gäller personer som drev arvsfondsprojekten.

4.3.1 Slagningar i belastningsregistret visade på tidigare ekonomisk brottslighet

Belastningsregistret omfattar bland annat brottmålsdomar, godkända strafförelägganden och ordningsböter.[55] Vi har valt ut lagrum och allvarlighetsgrad[56] för brottsrubriceringar som är relevanta i sammanhanget, det vill säga för ekonomisk brottslighet, organiserad brottslighet och demokratihotande brottslighet. I praktiken kan de olika brottslighetstyperna gå in i varandra: upplägg som omfattar ekonomisk brottslighet kan kombineras med narkotikahandel som i sin tur finansierar våldsbejakande extremism etc. För de knappt 1 400 anställda i arvsfondsprojekten förekom 41 domar inom den relevanta brottsligheten. För firmatecknare fanns 7 domar, se tabell 3 nedan. Observera att det inte går att addera antalet domar för anställda och firmatecknare eftersom en person kunde vara både firmatecknare och anställd. Det innebär exempelvis att det sammanlagda antalet domar om bokföringsbrott kan variera mellan 6 och 10 beroende på hur många av de 100 personerna med dubbla roller som var dömda.

Tabell 3 Antal domar enligt relevanta lagrum, arvsfondsprojektens anställda och firmatecknare

Lagrum

Brottsrubricering

Anställda
(antal domar)

Firmatecknare
(antal domar)

Förskingring och annan trolöshet
mot huvudman (10 kap. BrB)

Trolöshet mot huvudman

18

 

Stöld, rån och andra tillgreppsbrott
(8 kap. BrB)

 

12

 

Brott mot borgenärer m.m.
(11 kap. BrB)

Bokföringsbrott

6

4

Bedrägeri och annan oredlighet
(9 kap. BrB)

 

3

2

Urkundsförfalskning
(14 kap. BrB)

 

1

 

Bidragsbrottslagen
(2007:612)

 

 

1

Lag om straff för penningtvättsbrott
(2014:307)

 

1

 

Totalt antal domar

 

41

7

Källa: Riksrevisionens sammanställning av Polismyndighetens slagningar i belastningsregistret juli 2023.
Not: Ringa brott har uteslutits från tillgrepps- och bidragsbrott.

4.3.2 Slagningar i misstankeregistret visade att brottslighet utreddes

Misstankeregistret omfattar uppgifter om personer över 15 år som är skäligen misstänkta för brott som finns med i brottsbalken eller annat brott med svårare straff än böter.[57] Misstankeregistret sorteras utifrån brottskoder som är mer detaljerade än lagrummen i tabell 3. Även här valde vi ut brottskoder som är relevanta för granskningen och sorterade bort koder kopplade till ringa brott. Resultatet av slagningarna visas i tabell 4.

Tabell 4 Förekomster i misstankeregistret juli 2023 enligt utvalda brottskoder, arvsfondsprojektens anställda och firmatecknare

Brottsrubriceringar

Anställda
(antal)

Firmatecknare
(antal)

Bokföringsbrott

16

5

Försvårande av skattekontroll

12

3

Bedrägeri och försök till bedrägeri

2

 

Grovt bedrägeri

 

1

Förskingring och grov förskingring

 

3

Brukande och olovlig befattning med falska pengar

2

 

Bidragsbrott

2

 

Grovt bidragsbrott

2

 

Penningtvättsbrott

1

 

Totalt antal misstankar om brott

37

12

Källa: Riksrevisionens sammanställning av Polismyndighetens slagning i misstankeregistret, juli 2023.

På samma sätt som för slagningarna i belastningsregistret går det inte att summera antalet brottsmisstankar för de brottskoder där det förekommer både anställda och firmatecknare.

4.3.3 Penningtvättsregistret - organisationer och individer med arvsfondsprojekt förekom i stor utsträckning

I Finanspolisens penningtvättsregister registreras både organisationer och individer som misstänks för penningtvätt. Banker, växlingskontor med flera verksamhetsutövare är skyldiga att utreda irreguljära företeelser, som exempelvis stora kontantuttag, i sin verksamhet. Om det efter den egna utredningen kvarstår oklarheter ska de rapportera företeelsen till Finanspolisen.[58] För registrering i penningtvättsregistret är misstankegraden lägre än den som gäller för misstankeregistret. Vi har valt att inte redovisa exakt hur stor andel av respektive population som förekom i penningtvättsregistret.

Polismyndigheten bedömde att både andelen anställda och andelen firmatecknare som förekom i penningtvättsregistret var avsevärt högre än vad ett slumpmässigt jämförelsematerial skulle visa. Andelen bland de anställda var högre än bland firmatecknare.

När det gällde organisationerna var populationen de 457 organisationer som fått projektbidrag från Allmänna arvsfonden 2020–2022. Vi bad även Polismyndigheten att ta fram förekomster för organisationer som fått bidrag från fyra andra bidragsgivande myndigheter.[59] I samtliga fall var överrepresentationerna i penningtvättsregistret så pass höga att de starkt tyder på att organisationer söker bidrag från myndigheterna för att utnyttja i kriminella syften eller för att möjliggöra brottslig verksamhet. Organisationer som fått bidrag från Allmänna arvsfonden, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) och Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) uppvisade särskilt höga förekomstfrekvenser i penningtvättsregistret. Väl över 5 procent av de organisationer som fått bidrag från dessa tre myndigheter förekom i registret, vilket är betydligt över ett förväntat genomsnitt, enligt Polismyndighetens bedömning.

De organisationer med projektbidrag från Allmänna arvsfonden som förekom i penningtvättsregistret hade också flest förekomster per organisation, något som ytterligare indikerar att sökande organisationer och därmed Allmänna arvsfonden utnyttjas för olagliga syften.

4.3.4 Andra polisiära register indikerade ekonomisk brottslighet, organiserad brottslighet och demokratihotande brottslighet

I sitt huvudregister för uppgifter om misstänkt brottslig verksamhet kontrollerade Polismyndigheten, på Riksrevisionens begäran, förekomsten av uppgifter om anställda och firmatecknare i arvsfondsprojekt i samband med ekonomisk brottslighet, organiserad brottslighet samt demokratihotande brottslighet.[60] Andelen anställda i arvsfondsprojekt som förekom i registret var anmärkningsvärt hög. Enligt Polismyndighetens bedömning var den mer än dubbelt så hög som för ett slumpmässigt urval ur befolkningen (som myndigheten tagit fram i ett annat sammanhang). Polismyndigheten bedömde också andelen firmatecknare som hög jämfört med relevanta jämförelsegrupper.

Både för anställda och för firmatecknare, förekom varje person i genomsnitt i tre separata uppgifter[61], vilket även det är högre än genomsnittligt, enligt Polismyndigheten. Ju fler förekomster en individ har, desto större signifikans i förekomsterna.

Uppdelat på de tre brottslighetstyperna, fanns ungefär hälften av förekomsterna inom organiserad brottslighet. Resten fördelades på ekonomisk brottslighet, demokratihotande brottslighet och en mindre ”ej klassificerad”-kategori.

Slutligen lät vi Säkerhetspolisen göra slagningar i relevanta underrättelsesystem och bedöma om anställda och firmatecknare för arvsfondsprojekt förekom i våldsbejakande och andra extremistiska miljöer som inte accepterar den demokratiska samhällsordningen och liknande. Resultatet visade att ett antal personer förekom i samband med brottslighet eller brottslig verksamhet i sådana miljöer.[62]

4.4 Uppgifter från Skatteverket visar problem med ideella föreningar som har projektbidrag

Vår granskning visar att ungefär hälften av alla ideella föreningar som fått projektbidrag från Allmänna arvsfonden inte har tagit upp bidraget i sin deklaration. Det kan bero på att de saknar kapacitet att driva och redovisa stora projekt eller att föreningen utnyttjas i brottsliga syften.

Över 80 procent av de organisationer som beviljades projektbidrag år 2020–2022 var ideella föreningar. Under åren 2020–2022 fick ideella föreningar projektbidrag på sammanlagt 1,4 miljarder kronor från Allmänna arvsfonden.[63] Vi har låtit Skatteverket kontrollera deklarationer och skattekonto för de 457 organisationer som beviljats bidrag under dessa år.

4.4.1 Lätt att bilda ideell förening – som är ett vanligt brottsverktyg

För att bibehålla det civila samhällets frihet och självständighet ska det vara enkelt att bilda en ideell förening. Därför räcker det med att tre personer upprättar föreningsstadgar, namn, syfte och beslutsgång, samt utser en styrelse.[64] För att få bidrag behöver föreningen ha ett bankkonto och för att få ett bankkonto behövs ett organisationsnummer. För att få det skickar föreningen in sina dokument till Skatteverket. Myndigheten är inte ålagd att göra någon kontroll av företrädarna eller giltigheten i de stadgar och protokoll som föreningen skickat in.[65]

Detta innebär exempelvis att personer med näringsförbud och skulder hos Kronofogdemyndigheten kan bilda och driva ideell förening för att bedriva oseriös verksamhet. Det finns inget officiellt register över ideella föreningars styrelseledamöter, firmatecknare och revisorer (”företrädarregister”)[66] och därmed saknas möjlighet att säkerställa identiteten på de personer som styr föreningens verksamhet eller att identifiera vem som lämnat uppgifter. Om föreningen sökt och fått bidrag man inte har rätt till, får bidragsgivaren svårt att beivra brott och driva in återkrav[67], om det inte går att finna någon aktuell firmatecknare.

Skatteverket konstaterade i en studie från 2022 att ideella föreningar som fått ett visst statsbidrag i vissa fall hade använt pengarna för privata kostnader och gjort kontantuttag utan verifikationer.[68] Vissa föreningar hade fått bidrag för hyreskostnader för tveksamma hyreskontrakt eller där inga hyresbetalningar fanns i föreningens bokföring, andra hade uppgivit falska medlemmar, vilket i realiteten innebär att föreningen fungerat som ”bankomat” för företrädarna. Studien visade att det fanns ett antal individer som hade inflytande i flera bidragsmottagande föreningar. Skatteverket uppmärksammade också att ett antal auktoriserade revisorer återkom i flera av de granskade föreningarna.[69] Sammantaget kan det innebära att så kallade möjliggörare var aktiva bland föreningarna som fick statsbidraget. Möjliggörare är personer som på olika sätt bistår och underlättar för kriminella individer och nätverk att begå brott. Personer med juridisk eller ekonomisk kompetens är viktiga möjliggörare, liksom personer med kunskap om hur föreningar bildas och vilka bidrag som kan sökas.[70]

4.4.2 Många ideella föreningar deklarerade inte sina arvsfondsbidrag

Bidrag till ideella föreningar är undantagna från inkomstbeskattning om föreningen är allmännyttig och enbart har skattefria inkomster.[71] Föreningarna är däremot skyldiga att deklarera och lämna uppgifter om erhållna gåvor och bidrag samt influtna medlemsavgifter. I tabell 5 beskrivs de deklarationsuppgifter som organisationer som fått arvsfondsbidrag under åren 2020–2022 har lämnat i sina deklarationer för de åren.

De flesta ideella föreningarna, men långt ifrån alla, hade lämnat in en deklaration. I drygt hälften av de deklarationerna redovisades bidragsbelopp som understeg vad man tagit emot från Allmänna arvsfonden. De föreningar som inte uppgett att de hade fått några gåvor eller bidrag överhuvudtaget, hade tillsammans fått över 450 miljoner kronor från Allmänna arvsfonden under de tre åren.[72] Om föreningarna även fått gåvor och bidrag från andra givare än Allmänna arvsfonden är underrapporteringen ännu större. Bristerna kan bero på okunskap men visar att stora belopp undanhålls från Skatteverkets vetskap.[73]

Tabell 5 Uppgifter ur ideella föreningars med arvsfondsbidrag deklarationer för 2020–2022

År för bidrag och deklaration

Totalt antal ideella föreningar som fått arvsfondsbidrag (varav antal som inte lämnat uppgift som rymmer bidraget)

Antal som lämnat in deklaration (varav antal som inte lämnat uppgift som rymmer bidraget)

Har redovisat medlemsavgifter

2020

282 (132)

263 (113)

137

2021

260 (123)

247 (110)

125

2022

261 (118)*

244 (107)

126

Källa: Riksrevisionens sammanställning av uppgifter från Skatteverket.
Not: Av de 261 föreningarna var 3 befriade från att deklarera.

Av tabell 5 framgår också att drygt hälften av föreningarna inte har redovisat några medlemsavgifter. Det är omöjligt att avgöra om föreningarna har avgiftsfritt medlemskap, undanhåller uppgifterna, inte känner till de deklarationsregler som finns eller saknar administrativ kapacitet att följa dem.

Vår granskning visar att sammanlagt 51 av de organisationer som fått projektbidrag från Allmänna arvsfonden under 2020–2022 har fått minst en betalningsuppmaning på sitt skattekonto under 2021–2023.[74] Sådana får organisationen när det saknas pengar på skattekontot för att täcka exempelvis skatt och avgifter för anställda.[75] Många uppmaningar på skattekontot är ännu en indikation på att organisationen inte förmår sköta ett större bidragsfinansierat projekt med löne-, skatte- och pensionsavsättningar med mera.[76]

Kammarkollegiet har inte möjlighet att hämta uppgifter om deklarationer eller skattekontoutdrag direkt från Skatteverket eftersom det saknas sekretessbrytande bestämmelser för detta ändamål. För att ändå kunna identifiera organisationer där det finns risk för låg kapacitet, vore det dock en möjlighet att begära in en kopia av den senaste deklarationen och utdrag från skattekontot[77] från den sökande organisationen i samband med ansökningsförfarandet. Kammarkollegiet skulle i sådant fall behöva ta närmare ställning till vilka uppgifter som skulle vara nödvändiga för kontrollen för att undvika känslig överskottsinformation.

4.4.3 Kammarkollegiet skulle kunna kontrollera firmatecknare bättre

Kammarkollegiet gör ingen identitetskontroll av de firmatecknare som skrivit på ansökan om projektbidrag. Det medför en risk för att den eller de personer som står som firmatecknare utnyttjas – medvetet eller omedvetet – som möjliggörare. Om en organisation beviljas bidrag och det i en senare kontroll upptäcks oegentligheter, kan avsaknaden av känd firmatecknare göra det omöjligt att anmäla och lagföra brott. Inte heller kontrolleras offentliga uppgifter såsom folkbokföringsadress, skulder hos Kronofogdemyndigheten eller näringsförbud. Därmed kvarstår en överrisk för att oseriösa firmatecknare inte upptäcks i Kammarkollegiets förkontroll.

4.4.4 Risk för jäv när många firmatecknare är anställda i arvsfondsprojekten

Åtminstone sedan september 2021 krävs det skriftligt godkännande från Arvsfondsdelegationen om en person ska ha fler roller inom projektet eller organisationen.[78] Vår granskning av arvsfondsprojekten som pågick under mars 2023, visar att 100 personer var både firmatecknare och anställda i sitt projekt. Antingen har Kammarkollegiet godkänt anställningen av firmatecknare eller också har organisationen undanhållit att firmatecknaren anställts. Sedan januari 2023 finns Allmänna arvsfondens riktlinjer för jäv publicerade på webbplatsen som ytterligare förtydligar de generella villkorens krav; enligt dem krävs det alltid ett medgivande på förhand från fonden när en ledamot i en organisations styrelse ska få lön eller annan ersättning från projektet.[79]

4.4.5 Svårt att kontrollera demokratiska värderingar och demokratisk struktur

Vi har inte gjort någon systematisk granskning av Kammarkollegiets kontroll av demokratisk värdegrund och demokratisk struktur. Men i aktstudien i kapitel 3 fann vi ett fall – som också uppmärksammats i media – där den sökande organisationens stadgar visade att man inte hade någon demokratisk struktur i fråga om vem som kan bli medlem, se beskrivningen i rutan nedan.

Det är svårt att utifrån sökningar på internet med mera avgöra vad som utgör en risk för bristande demokratiska värderingar och inte och vad som skulle vara skäl att inte bevilja bidrag, och mer objektiva kontroller vore därför önskvärda. Det saknas dock en sammanhållen lagstiftning som definierar vilka demokrativillkor som bör gälla för det offentligas bidrag till civilsamhället, hur det ska kontrolleras av bidragsgivare som Allmänna arvsfonden samt hur förutsättningar för återkrav vid brott mot demokrativillkoren ska se ut.[80]

Beskrivning – Odemokratisk föreningsstruktur

En ideell förening sökte och beviljades drygt 8 miljoner kronor för ett treårigt projekt.
Enligt föreningens stadgar krävs för att få ansöka om att bli medlem i föreningen att man först i sociala medier delade att man skriver under på föreningens ändamål. Därefter måste man arbeta ideellt i föreningen, 100 timmar över en period av ett år. Föreningens styrelse beslutar sedan om medlemskap och kan avslå ansökan utan motivering.

  • [53] Varav 100 personer var både firmatecknare och anställda, se vidare bilaga 1.
  • [54] De slagningar som myndigheterna utfört för vår räkning redovisades för oss endast som antal förekomster på aggregerad nivå. Det innebär att inga enskilda individer eller organisationer har identifierats för oss. Polismyndigheten och Säkerhetspolisen har raderat de uppgifter de fick från oss och de resultat de tagit fram, se vidare bilaga 1.
  • [55] Uppgifterna gallras efter en tid enligt bestämda regler. Vissa domar gallras fem år efter lagakraftvunnen dom, andra efter längre tid. Se till exempel brottsdatalagen (2018:1177) eller lagen (1998:620) om belastningsregister.
  • [56] Ur de valda lagrummen uteslöts domar med rubriceringarna snatteri, ringa stöld och ringa bidragsbrott.
  • [57] Lag (1998:621) om misstankeregister.
  • [58] Finanspolisen är en del av Polismyndigheten.
  • [59] Dessa är Myndigheten för Ungdoms- och Civilsamhällesfrågor (MUCF), Socialstyrelsen, Myndigheten för stöd till trossamfund och Jämställdhetsmyndigheten. Uppgifterna från dessa myndigheters utbetalningar inhämtade Riksrevisionen i en granskning av statlig bidragsgivning till det civila samhället (Riksrevisionen, Tillit och kontroll – statlig bidragsgivning till civilsamhället, 2023).
  • [60] Av sekretesskäl anger vi inte vad registret heter eller mer exakta uppgifter om förekomsterna. Personer som förekommer här är så kallat underrättelsemisstänkta eller har samband med brottslighet.
  • [61] Registret är dokumentbaserat, vilket innebär att registreringarna utgörs av ”uppgifter” eller ”uppgiftssammanställningar”.
  • [62] Uppgifterna från Säkerhetspolisen omfattas av sekretess, varför vi inte rapporterar det exakta antalet relevanta förekomster.
  • [63] Riksrevisionens bearbetning av Skatteverkets uppgifter.
  • [64] Brottsförebyggande rådet, Välfärdsbrott mot kommuner och regioner, 2022.
  • [65] Brottsförebyggande rådet, Välfärdsbrott mot kommuner och regioner, 2022, s. 208.
  • [66] En ideell förening som utövar näringsverksamhet kan dock registreras i handelsregistret. Ideella föreningar som enligt bokföringslagen (1999:1078) är skyldiga att upprätta en årsredovisning ska ansöka om registrering. Se 2 § första stycket 3 och andra stycket handelsregisterlagen (1974:157).
  • [67] Kronofogdemyndigheten kräver uppgifter om behörig firmatecknare för att handlägga en ansökan om betalningsföreläggande (18 § lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning).
  • [68] Skatteverket, Erfarenheter och iakttagelser från kontrollinsats avseende statsbidrag till ideella föreningar för att bedriva viss verksamhet för barn och unga, 2022.
  • [69] Uppgift lämnad vid möte med företrädare för Skatteverket, 2023-03-30.
  • [70] Beskrivningen bygger på Skatteverket, Erfarenheter och iakttagelser från kontrollinsats avseende statsbidrag till ideella föreningar för att bedriva viss verksamhet för barn och unga, 2022, s. 7.
  • [71] Ideella föreningar som inte är allmännyttiga och som inte har några skattepliktiga inkomster över 200 kr behöver inte heller lämna någon inkomstdeklaration, se 30 kap. 4 § skatteförfarandelagen (2011:1244).
  • [72] Riksrevisionens beräkning på uppgifter från Skatteverket.
  • [73] Skatteverket sammanställde resultaten av sina uppgiftsbehandlingar i dokumentet ”Kommentarer och förtydliganden av Skatteverkets uppgifter som inhämtats avseende Allmänna Arvsfonden, 2023-06-20”. Dokumentet finns i granskningens ärendeakt och kan fås efter kontakt med Riksrevisionens registratur.
  • [74] Samtliga skatter och avgifter som beslutats för fysiska och juridiska personer sammanställs på deras skattekonto som Skatteverket hanterar. Den skattskyldige ska se till att ha täckning för skatter och avgifter på skattekontot senast på förfallodagen.
  • [75] Det tar cirka två månader från det att skulden uppkommit till dess att en betalningsuppmaning skickas ut. Uppmaningen innehåller information om att skulden kommer att överlämnas till Kronofogdemyndigheten om inte betalning görs senast slutet av den innevarande månaden.
  • [76] Skatteverket ”Kommentarer och förtydliganden av Skatteverkets uppgifter som inhämtats avseende Allmänna Arvsfonden, 2023-06-20”.
  • [77] Även om inte själva uppmaningen syns på utdraget visar det om organisationen inte betalat i tid och det uppkommit kostnadsräntor.
  • [78] Allmänna arvsfonden, Generella villkor för projektstöd ur Allmänna arvsfonden, utgåva 5.0 A, punkterna 16–18, 2021-09-22.
  • [79] Allmänna arvsfonden, Vägledning för projekt – Allmänna arvsfondens bedömning av jäv, 2023.
  • [80] Behovet av gemensamma demokrativillkor för all offentlig bidragsgivning till civilsamhället har utretts flera gånger (SOU 2018:18, SOU 2018:70, SOU 2019:35, SOU 2021:66 samt SOU 2021:99). Regeringen lämnade prop. 2021/22: 272 Statens stöd till trossamfund samt demokrativillkor vid stöd till civilsamhället. Den drogs tillbaka under hösten 2022.

Uppdaterad: 05 mars 2024

Kontakta oss

Skicka dina frågor eller synpunkter via formuläret nedan så ser vi till att de når rätt handläggare. Ange gärna om din fråga har att göra med informationen på just den här sidan. Genom att skicka in en fråga till oss medger du behandling av dina personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).

Läs mer om behandling av personuppgifter

Vad handlar din fråga om?
Vad handlar din fråga om?